Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 oktober 2022

Höst av Else Lasker-Schüler

Höst
Jag plockar längs vägen den sista tusenskönan...
En ängel kom för att sy upp min gravklänning -
nu ska jag bära andra världar vidare.

Evigt liv till den som vet mycket om kärlek.
Den som är gjord av kärlek kan ju bara uppstå!
Hat stänger in! hur högt än facklan lyser upp.

Pärlor ur min krona (Mein blaues Klavier 1943, ett litet blått leksakspiano var en kär leksak i barndomen) av Else Lasker-Schüler (omslag av tecknaren Else Lasker-Schüler, med motivet Josef som offrar sitt hjärta till Giselheer).
Hon var yngsta barnet i en judisk familj, hon föddes 1869 och var före sin tid, hon var både expressionistisk och modernistisk och tog plats med sin diktning. Hon blev en förebild för kvinnans rätt till sexualitet och erotik. Hon var en inspirationskälla för Edith Södergran och för Paul Celan och Nelly Sachs. Hon sörjer sin mor och en son som dog och skrivit en del sorgedikter.
bernur har läst: HÄR.

2 kommentarer:

Znogge sa...

Obekant för mig men kvinnor som var före sin tid brukade vara duktiga och intressanta.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kul att man har gett ut Else Lasker-Schüler igen, intressant judisk modernist som inte har åldrats.