Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 mars 2023

Mord i Bohuslän av Stig O. Blomberg


Mord i Bohuslän (Dödens pilar
1987) av Stig O. Blomberg

Finns mördaren bland gästerna på pensionatet? Olle Villner hade tänkt sig en lugn och stillsam pensionatssemester i det idylliska Ramsund på den svenska västkusten, men ser sig tvungen att raskt ändra sina planer när ett lik hittas vid havsbrynet. Mannen är uppenbarligen mördad, med en pil i bröstet. Villner är av naturen obotligt nyfiken och har ju dessutom en viss vana att lösa mordgåtor, fast nu är han på semester och skriver faktaböcker om Provence i Frankrike. Kanske finns mördaren rentav bland gästerna på pensionatet? Vart har den unga Louise försvunnit? Den prisbelönte och skicklige deckarförfattaren Stig O Blomberg rör sig hemtamt i västkustmiljön och lyckas som vanligt höja temperaturen åtskilligt innan mördarjakten får sitt dramatiska slut.

Stig O. Blomberg (pseudonym Olle Villner) är född 1922 och har skrivit åtskilliga populära deckare, många har givits ut igen, bytt titel. Jag blev nyfiken på Bohusläns-temat, och undrade kanske varför Robert W inte gillade varken boken eller språket: HÄR.
Jag har inte närläst så noga, inte sökt "fel", bara försökt komma in i pensionärsstämningen. Känns som boken skulle passa som film, lite som mysdeckare. Inte negativt att bokens handling flyttar sig bakåt i tiden. Tjörnbron havererar 1980 men nämns inte med namn. Några tidsmarkörer som fasta telefoner, platt tv, polaroidkamera hos polisen, checkhäfte, ungefär som det var 1987.

Visst känner man av stämningen av ett pensionat vid havet, gammaldags möblering. Gästerna läser Göteborgs-Posten, äter rökt makrill, havet känns nära. Boken är skriven med korta meningar utan bisatser, rikligt med adjektiv, beskrivning av kläder. Korta kapitel, inte alltför tjock bok. Boken skulle passa utmärkt i en bokcirkel för lättlästa böcker, som många bibliotek ordnar. Både för unga och äldre läsare, behöver inte alltid vara krångligt. En läsvärd trevlig pusseldeckare. Spännande twist i slutet.

"- Jag har naturligtvis bil.
 - Det tänkte jag inte på, medgav Villner.
 - Du ska inte tro att jag "bara" är hemmafru, sa hon. Jag är lärare. Vi har fortfarande en liten skola här i Ramsund. Fast jag måste erkänna att många av barnen kommer numera från Ramvik. Det är väl tidsfråga innan de flyttar skolan dit. Två gånger i veckan sköter jag biblioteksfilialen här. Ibland måste jag hoppa in på dagiset när det är kris där.
 - Som det blev idag? sa Villner.
Han ville prata om Louise. Det var därför han var här.
" (sid 62) Flera smakbitar: HÄR.

19 kommentarer:

Robert W sa...

Den har jag läst. Jag tyckte tyvärr inte att den var speciellt bra.

Monika sa...

Tror inte denna är något för mig, trots miljön.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, så dålig är den inte.

Monika, mysdeckare med lagom spänning.

Lottens bokblogg sa...

Intressant att du blev lockad trots att Robert inte gillade den. Sånt är bra tycker jag, när man kan läsa ett omdöme på det viset.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, blev nyfiken om boken verkligen var så dålig... 🙂

Znogge sa...

Man ska alltid bilda sig en egen uppfattning tänker jag.

Mrs Calloway sa...

känner igen förfatarnamnet men jag har nog inte läst något av vederbörande. hemma i Blekinge fanns det en farbror som hette Villner. de känns annars som ett ovanligt namn.
Mannen som älskade Sibirien går som radioföljeong nu. jag läser och lyssnar helt fascinerad

Mrs Calloway sa...

fin header! klok flicka som börjat i tid med båtpysslet!

Rämmengården sa...

Boken låter ju spännande, men man har ju olika smak vad det gäller böcker.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Kände inte till författaren.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, tack för tipset för intressant radioföljeong

Cinnamon, inte konstigt, Stig O. Blomberg föddes 1922.

Lyrans Noblesser sa...

Den låter lagom lite otäck för min smak :)

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, lagom för mig med 🙂

Paula sa...

Ingen författare jag är nyfiken på, läser ju inte deckare. Tack för smak

Bokdivisionen sa...

Den låter inte jättelockande i mina öron även om en pusseldeckare kan vara trivsam!

Hanneles bokparadis sa...

trivsamma miljöer!

Sara Pepparkaka sa...

Det var ju roligt att ta en bok som någon inte gillar och läsa den! Man kan bli nyfiken på böcker av så många olika anledningar.

KajsaLisa sa...

Personligen har jag svårt för deckare. Just nu läser jag en bok av historiken Richard Evans om myter kring Hitler. Riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

sett en del intressanta dokumentär i svtPlay