Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juni 2020

Robert - Authors and Characters

Atomskymning (1953) av Katarina Brendel berättar om Robert som lämnar fru och son och reser med tåg till staden Menehat för att hitta sin döda mor. I Menehat finns det ont om allt; mat, bostäder. Det råder Atomi i Menehat, det är skymning från morgon till skymning på kvällen, och det finns inga barn där.

Pelikanen i Herat av Robert Påhlsson, som idag är verksam som professor i juridik i Göteborg. Denna är hans tredje bok, en självbiografisk reseroman som ställer livets stora frågor. Robban har hoppat av gymnasiet, bara 17 år och tröttnat på vardagen i Göteborg och bestämt sig för att lämna Sverige med övertygelsen om att livet finns någon annanstans.

"Berätta om en författare och en litterär karaktär som båda bär veckans utvalda namn" Authors and Characters - utmaning hos Lyran.

10 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

varför måste han döda sin mor? inte fel att göra studieuppehåll, men jag hade inte tyckt om att min 17 - åring gav sig ut i världen på egen hand

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Robert har inte dödat någon... han letar efter sin döda mor. De unga klarar sig ofta bra, artonåringar anses ju vara myndiga

Robert W sa...

Råder det atomi i Menehat? Den meningen förstår jag nog inte.
Okända böcker och författare för mig. Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, så står i boken som är skriven 1953, idag är boken mer som en tidsskildring om rädslan som fanns då.

Lyrans Noblesser sa...

Dramatiska berättelser du valt.

Hanneles bokparadis sa...

Lyran, annorlunda och läsvärda.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Förstår "atomi" som atom/polarnatt? Bra att du håller oss uppdaterade om Göteborgsförfattarna 😊

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag uppfattar att atomi är något farligt som hände på riktigt på 1950-talet... jag läser helst bara göteborgskt och anglofiliskt :)

Åsa sa...

Atomskymning låter intressant, tankarna som fanns då, den tidens perspektiv. Atomvinter var väl sen något man även diskuterade på 80-talet, eller åtminstone i början av decenniet. Farorna och rädslorna har varit, och är, många.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, alltid intressant med samtida böcker, rädslan fanns, men kanske inte kunskapen.