Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 juni 2020

Rolf av Malin Lindroth

"Ibland medan hon lät munnen gå tänkte jag på tjejerna som höll på med bokmärken när man gick i skolan. Jag minns deras kännarminer när de samlades kring cigarrlådorna, granskade sina skatter och idkade byteshandel. "Fyra keruber på moln mot den glittriga rosenkorgen!", "Tre kattungar i bahytter mot gossen med blomsterkäpp". På ett liknande sätt ville Pinkie att vi skulle byta sår och trauman. 
   För henne var detta intimitet. Hon såg bekännelse och bikt som ett sätt att skapa närhet." (sid 44)
Rolf (2020) av Malin Lindroth berättar om den snart 60 årige Rolf, ensam och Komvuxvikarie, boken börjar med: "Inatt har han dödat en flicka. Nu väntar han på polisen som ska komma och förlösa honom från hans brott. Och från hans ensamhet."  En sorts vänskap mellan två ensamma människor, som inte hade så mycket gemensamt. Ångest.
En man i en flock av män, de obetydliga männen i beiga vinterjackor som varje morgon står och väntar i busskuren. Det är en tillvaro i tystnad och anonymitet, i avsaknad av nära relationer. Lindroth undersöker samhällets normer.
Kulturkollo ska diskutera Rolf 8 juni.
Nuckan av Malin Lindroth: HÄR.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den måste förstås in i min läslista. Attans så lång den blir.

wiolettan sa...


Den boken låter spännande, på ett annorlunda sätt, alltså inte som de "vanliga" spännande böckerna som jag brukar läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, så blir det lätt, världen är full av intressanta böcker.

Wiolettan, Malin Lindroth är väldigt intressant författare.

znogge sa...

Den låter både intressant och spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Malin Lindroths böcker är annorlunda.

Ama de casa sa...

Jag blev nostalgiska av beskrivningen av bokmärkena :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, samma här :)

Ugglanoboken sa...

Vill gärna läsa om Rolf!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, en lite speciell bok, men Lindroth skriver inga vanliga böcker.