Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 juni 2021

liten eller stor i titeln - tisdagstrio

Så mycket längtan på så liten yta : en bok om Edvard Munchs bilder
(2018) av Karl Ove Knausgård skrevs i samband med författarens samarbete med Munchmuseet och deras Munchutställning som öppnade sommaren 2017.
Pyttelitet pyssel
av Margaret McGuire.
Fem små grisar (1942) av Agatha Christie.

Liten eller stor i titeln (eller varienter av orden) - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

24 kommentarer:

Mösstanten sa...

Rolig och varierad trio. Jag undrar om jag har läst Tre små grisar?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Agatha har ju varit produktiv, svårt att ha koll på alla titlar.

Monika sa...

Fem små grisar har jag i alla fall läst 🙂

Sanna sa...

Fem små grisar tycker jag är en av Christies klurigaste! Jag gillar den skarpt.

Fialia sa...

Fem små grisar har jag i bokhyllan och väntar på att bli läst. Konstigt att jag inte hittade den till detta tema. Tack för tips.

znogge sa...

"Fem små grisar" gillade jag :D

Mrs Calloway sa...

tror mig ha läst Fem små grisar i en grå forntid. Pyttelitet pyssel gör mig nervös, men Knausgård kan en alltid läsa

Veiken sa...

Agatha Christie sträckläste jag som tonåring. Jag har tyvärr ingen större koll på vilka böcker jag läste. Jag skulle gärna vilja se Råttfällan som väl fortfarande går i London. Dom har tyvärr haft ett uppehåll under covid, men är på G igen. Tänk den pjäsen har spelats oavbrutet (nästan) sedan 1952!

Ama de casa sa...

Edvard Munchs "skriet" har jag sett på Seward Johnson Center for the Arts i Trenton, USA. Fast jag är inte helt säker på att det var originalet:

https://amacasa.files.wordpress.com/2016/10/911.jpg

;-) :-D

Jenny H sa...

Intressant trio! Har inte läst någon av dem. Av Agatha Christie har jag bara läst "Och så var det bara en" samt en till som jag inte kommer ihåg titeln på, men det var inte "Fem små grisar". Tack för tips!

Klimakteriehäxan sa...

Tre av mig olästa. Borde läsa nåt av Agatha snart igen.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, Råttfällan av Agatha Christie har jag sett i London, skulle vilja se igen, har faktiskt boken...

Ama, det finns väl inte många ställen ni inte besökt :)

Jenny H, många av Agatha Christies ges ut som nytryck... men med samma gamla översättning.

Klimakteriehäxan, mysig läsning regniga sommardagar.

Vargnatt sa...

Det där är nog en Christie-bok som jag inte hunnit läsa än :)

Robert W sa...

Fem små grisar var en passande titel. Jag valde en annan Christiebok.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, hon har skrivit väldigt många :)

Robert W, egentligen hade jag velat ha med något av Enid Blyton.

Ugglanoboken sa...

Jag gillar verkligen Munch! Gick en konstkurs en gång där en av uppgifterna var att håla ett föredrag, och då valde jag att prata om just Munch.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, då kanske du skulle gilla Knausgårds bok.

Mia Eggimann sa...

Fem små grisar har jag läst.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, hoppas du tyckte om den.

Lottens Bokblogg sa...

Fem små grisar har jag läst, men det var länge sedan

Scylla sa...

Christies känner jag förstås till, men jag tror baske mig inte att jag har läst den. De andra två var nya för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, den finns i nytryck nu.

Scilla, lånade på biblioteket.

Cinnamon sa...

Fem små grisar har jag läst. Tack för tips om de andra två.

Boklysten sa...

Fem små grisa5r är den enda jag läst. Tack för tips om de andra!