Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 mars 2022

längsta böcker jag läst - tisdagstrio

sällan jag räknar sidor

Ulysses av James Joyce 823 sidor.

Brott och straff av Fjodor Dostojevskij 646 sidor.

Samlade verk av Lydia Sandgren är hennes debut med 689 sidor.

De längsta böckerna jag läst - tisdagstrio temat hos: Ugglan.

31 kommentarer:

Mösstanten sa...

En bra trio Tung. (Även om jag inte är klar med Ulysses ännu och så vidare, men den är ju något alldeles för sig som har betydelse i litteraturhistorien.)

Monika sa...

Brott och straff har jag läst och Samlade verk har jag stående i hyllan.

Znogge sa...

Gedigna tegelstenar får man väl säga :D

Rämmengården sa...

Nya böcker för mig. Tack för tipset.

Anki sa...

Oj du har läst Ulysses!! Jag har tänkt att jag kunde läsa den för bokbloggarnas klassikerläsning.

Sara Pepparkaka sa...

Nej det är sällan man räknar sidorna i en bok, du har så rätt!

Robert W sa...

Jag har inbillat mig att Brott och straff skulle vara på tusen sidor. Men den är väl tjock nog som den är ;)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, uppfattade inte dessa som tunga, njöt av läsningen.

Znogge, föredrar kanske lite tunnare böcker.

Rämmengården, Fjodor Dostojevskij är väl inte ny för dig, inte James Joyce heller...

Anki, Ulysses var ett bra sommarprojekt, ett kapitel i veckan.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jag tror du skulle gilla Samlade verk, ganska göteborgsk

Sara, fast många gilla skriva upp antalet lästa sidor.

Robert W, sidoantalet beror väl på olika upplagor.

Fialia sa...

Det var en välbläddrad Brott och Straff

Hanneles bokparadis sa...

Fialia, en gammal Dostojevskij på gammelfinska typ 1916

Ama de casa sa...

Det var tre riktiga tegelstenar det :-)

Rämmengården sa...

När jag tänker efter känner jag så klart igen titeln, kommer bara inte ihåg om jag läst den.

Klimakteriehäxan sa...

Ulysses - imponerande!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, och dessa tre är riktigt bra 🙂

Klimakteriehäxan, Ulysses av James Joyce är klart läsvärd klassiker.

Lena sa...

Brott och straff är en bok som jag gillar jättemycket. Samlade verk står oläst i min hylla.

Vargnatt sa...

Har inte läst någon av dom men känner till alla.

Mrs Calloway sa...

har verkligen inte läst hela Ulysses. vi läste delar av den under studietiden med engelska handbok. Samlade verk har jag läst och även Brott och straff

Hanneles bokparadis sa...

Lena, Dostojevskij är också en av mina favoriter.

Vargnatt, ganska kända klassiker.

Mrs Calloway, tyckte mycket om att läsa Ulysses, många gator jag gått på.

femfemman sa...

Som pesten, Anne Vibeke Holt, är en av de tjockare... och ganska tätskriva...böckerna jag läst.842 pocketsidor.
Brott och straff läste jag i ungdomen...fanns flera ryska tegelstenar som man läste på den tiden

Snowglitter sa...

Åh jag älskade Samlade verk!!

Joelinda sa...

Egentligen vill jag läsa "Samlade verk" men det ÄR bara för långt med 689 sidor, känner jag.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, lånade Pesten, maken läste

Snowglitter, samma här, underbar bok! ❤️

Joelinda, kändes inte så långt.

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst dina men Brott och straff är med på min book bucket list

Maria sa...

Brott och straff är en favorit! Lydia Sandgrens står på läs-listan.Ulysses har jag läst utdrag av...

Cinnamon sa...

Har både Brott och straff och Samlade verk olästa i hyllan.

Sanna sa...

Älskar Dostojevski! Men Ulysses har jag aldrig lyckats ta mig igenom.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag tycker om Dostojevskij.

Maria, alla tre är bra och läsvärda.

Cinnamon, då har du något att se framemot.

Sanna, tyckte om Brott och straff, kände till en del om Ulysses, gator, mat, böcker och annat.

Veiken sa...

Jag räknar sällan sidor, men ser ju hur tjocka böckerna är. Ibland ä det bra andra gånger lite jobbigt! hHha!

Ugglanoboken sa...

Samlade verk vill jag gärna läsa, och Ulysses kunde jag ju också haft med i min trio (om jag kommit att tänka på den).

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, i vissa situationer föredrar jag lite tunnare böcker.

Helena, kul när man hittar bra tjocka böcker.