Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 mars 2022

Nuckans hjärtespalt av Malin Lindroth


Nuckans hjärtespalt (2022) av Malin Lindroth. I ett hus mitt i skogen Lever Nuckan med sina katter. En vinterkväll ger hon sig själv uppdraget att besvara ett antal frågor. Nuckan tar frågor om kärlek och ensamhet på största allvar. Nuckan går in i rollen som hjärtespaltsrådgivare tar hon sig an läsarnas frågor ur en helt annorlunda vinkel än vanliga relationsspalter. Nuckan vill helt enkelt föra andra samtal om kärlek, makt och relationer än de som ryms i vår tids ideal om romantisk tvåsamhet. För hur kan en samlevnadsform, som gör så många så olyckliga och begränsade, betraktas som ett tecken på normalitet? Här behövs en nucka för att reda ut begreppen. Både vasst och roligt. 

"Kanske kommer din flickvän tillbaka och stannar hos dig resten av livet. Kanske blir ni den sorters ovanliga par som aldrig slutar att ha glädje av varandra. Eller också: Ni blir paret som har slutat att prata och slutat att ha sex och bara åker runt till olika spahotell där ni sitter tysta i bländvita morgonrockar och glor på varandra över ännu en skaldjurssymfoni. Kanske brister det för dig en dag på Ica Maxi. Kanske känner du att du inte klarar det, inte klarar att vara annat än ensam, att du alltid borde ha varit det. Kanske lämnar du kundvagnen, barnen, frun och omvärderar allt du trodde dig veta om kärlek." (sid 39)

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den har jag reserverat på biblioteket. Jag tyckte Nuckan var bra så jag vill gärna läsa också om hjärtespalten.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, lång kö på biblioteket, visst är Nuckan bra.

Anki sa...

Jag har läst Nuckan av Lindroth, den här är kanske en nyare bok? Jag tyckte väldigt bra om boken, feministisk.

Hanneles bokparadis sa...

Anki, denna är helt ny, och ganska rolig, vassa råd.

znogge sa...

Tack för tipset! Boken låter väldigt intressant :D

Ama de casa sa...

Visst är det bra att se på saker och ting från olika perspektiv.

femfemman sa...

Har hört talas om den boken. Får kolla på biblioteket nästa gång jag är där. Tack för påminnelsen.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, boken har en del tänkvärda roliga poäng 🙂

Ama, alla har sitt eget perspektiv, finns inte två lika.

Anna-Lena, tror du skulle gilla denna.

KajsaLisa sa...

Det sista stycket var underbart skrivet.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, Lindroth är skarp iakttagare.