Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 januari 2018

Brott och straff - 1968

Det finns många intressanta böcker som kan läsas om och om igen, i 16-års ålder läste jag Brott och straff (1866) av Fjodor Dostojevskij (1821-1881), översatt till gammelfinska, min bok är tryckt 1917, Finland blev självständigt samma år. Jag blev väldigt tagen av boken, läste intensivt.
Svensk långfilm från 1945. Den unge och fattige studenten Rodion Raskolnikov lever i S:t Petersburg på 1860-talet. Han har en teori om att vissa människor är utvalda och därmed även har rätt att begå brott, ja till och med döda onyttiga själar. Hans syster är på väg att gifta sig med den rike hovrättsrådet Lusjin. För att förhindra bröllopet beslutar sig Rodion för att rånmörda pantlånerskan Aljona. Efter dådet svävar han i ovisshet om han är avslöjad eller inte och en svår tid väntar. Regi: Erik "Hampe" Faustman. I rollerna: Erik "Hampe" Faustman, Gunn Wållgren, Sigurd Wallén, Elsie Albiin, m.fl.

9 kommentarer:

Krönikören sa...

En favorit! Jag läste den också i min ungdom, men lite äldre än vad du var. En dag ska jag läsa om den.

Hanneles bokparadis sa...

Krönikören, jag var helt tagen, funderar på omläsning av nyare översättning.

Veiken sa...

Tyvärr har jag läst alldeles för lite av ryska författare.
PS, Det var inte jag som fyllde år. Det var en liten tjej som fyllde 6 år

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, det är något speciellt med ryska författare.

http://tittelina.blogspot.com sa...

Har jag fortfarande inte läst. Borde, förstår jag. Fick lite lust nu när jag läste vad ni tycker.

boksuddis sa...

ja jag läste den nästan febrigt också!

Hanneles bokparadis sa...

Ethel, man hinner inte läsa allt

boksuddis, visst är Dostojevskij fängslande!

FrökenChristina sa...

Ryska författare är verkligen speciella men jag älskar dem.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, många som gör.