Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 februari 2022

A, B, C - tisdagstrio


Jane Austen (1775-1817) är fascinerande, hennes humor har inte alltid kommit fram i översättningarna.


Fredrika Bremer (1801-1865) har jag haft som sällskap redan som tonåring, vi föddes i samma stad.

Agatha Christie (1890-1976) pusseldeckarens mästarinna.


A,B,C (en boktitel eller författare på varje bokstav)
- tisdagstrio temat hos: Ugglan.

33 kommentarer:

Cinnamon sa...

har läst alla i din trio! :)

Mösstanten sa...

Tre fina författare som jag uppskattar!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, inte helt okända 🙂

Mösstanten, fortfarande läsvärda!

Robert W sa...

Här var det tre författare som jag har läst!

Monika sa...

Då är vi två som fått med Agatha Christie 🙂

znogge sa...

En intressant och bra B-B-C-trio. Tyvärr är alla översättningar inte helt perfekta och vissa saker går förlorade vilket är synd.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, inte alla idag som plockar fram dessa.

Monika, jag gillar Agatha Christies filmatiseringar 🙂

Znogge, sant, men nu ges ut nyöversättningar av många klassiker.

Ama de casa sa...

Så du kör alltså också med bokstavstema i bloggen idag :-) Ser att du har fått med P också - Fredrika Premer ;-)

Klimakteriehäxan sa...

En triss med tre drottningar, i var sin klass.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, haha, vi finnar har svårt att uttala B 🇫🇮

Klimakteriehäxan, personliga favoriter som håller än.

Ylva sa...

Jane Austen är bra och säkert ännu bättre på engelska. Jag var på Tjolöholms slott när de hade utställning med kläder från filmen Stolthet och fördom.

Mrs Calloway sa...

en knippe rediga damer!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Tjolöholms slott har fina utställningar.

Mrs Calloway, rediga odödliga damer!

Lena sa...

Jane Austen och Agatha Cristie har jag läst.

Rämmengården sa...

Austin och Christie har jag läst tror jag när jag var lite yngre.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, jag har sett många bra filmatiseringar.

Nina, jag läste inte så mycket när jag var yngre, viste nog inte ens vem Jane Austen var.

Vargnatt sa...

Austen och Christie har jag läst av :)

Maria sa...

Tycker verkligen om alla i din trio!

Scylla sa...

Det var en fin författartrio. Har aldrig läst Austen på engelska, det kanske jag borde. Bremer har jag fortfarande inte läst, men jag gick gymnasiet i Fredrika Bremerskolan om det kan vara något :D

femfemman sa...

Har inte läst Bremer. De andra två funkar bra !

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, vilken tur att de inte är helt okända 🙂

Maria, finns bara fint att säga om dessa tre.

Scylla, jag har börjat, kanske lyckas jag slutföra det. Wow, har länge tänkt besöka hennes hem nära Stockholm.

Anna-Lena, Bremer tillhörde till de stora, översattes mer än gubbarna!

Mia Eggimann sa...

Christie har jag läst en massa böcker av.

FrökenChristina sa...

Jag har läst alla tre. Alla tre lika bra.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, jag ser gamla filmatiseringar i TV4

Fröken Christina, dessa damer lever än!

Lottens Bokblogg sa...

Agatha Christie är en favorit!

Sanna sa...

Håller med, håller med och håller med :)

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, gillar Christie för att det inte är så våldsamt.

Sanna, tur att mina favoriter passade som ABC 🙂

Ugglanoboken sa...

Tre viktiga kvinnor! Austen är jag särskilt förtjust i!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, tänk att deras böcker läsvärda fortfarande! Förnuft och känsla (Sense and Sensibility 1811) av Jane Austen visas nu i svtPlay.

C.R.M. Nilsson sa...

Austen och Christie har jag läst. Austen är jag inte jätteförtjust i, men Christie gillar jag.

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, Austen har speciell humor som jag gillar, hon är lite ironisk mot den tidens seder och bruk.

Åsa sa...

Christie har jag såklart läst en del av. Austen ett par böcker, men förstod nog ändå inte storheten med Austen... om jag ska vara ärlig. Men blir ju ändå en slags tidsskildring.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, Austen är väl en författare som man inte fastnar direkt.