Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 oktober 2021

Den svarta månens år av Ellen Mattson

"Klockan var nu närmare tre, det var den sämsta tiden, han gick till bokhyllan och den där gången drog han ut några volymer, men att verkligen sätta sig och läsa var inte möjligt. Det gjorde ingen större skillnad, han mindes ändå vad som stod i böckerna; allt detta som han läst och läst om så många gånger fanns i hans minne och blandades in i det han sa och gjorde under dagen, men på natten måste man berätta sina egna historier. Han tänkte att det var det som var tanken, om det fanns en tanke, men vem skulle då ha tänkt den, har jag, tänkte han nu, har jag tänkt fram min egen sömnlöshet?" (sid 7)
Den svarta månens år (2021) av Ellen Mattson, berättar om David som blivit avstängd från sin tjänst på universitetet finns det bara några få konstanter kvar i hans liv: en främmande katt som kommer på regelbundna besök och ett skrivprojekt om Iliaden som han försöker fokusera på. Men en olyckshändelse löser upp tillvarons konturer och gränser - plötsligt ställs han inför en helt ny verklighet. Han tappar en bok i fallet och börjar leta efter den, utan att minnas vad boken handlar om. Varför blir något man inte minns så viktigt… Mattsons roman handlar om en ensam man som söker något som gått förlorat, i en värld som inte sällan tycks styras av drömmens orimliga logik. Vem hade flyttat fram bokmärket i boken han läste... En lågmäld trevlig bok.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den har jag läst och det kommer ett inlägg i morgon om den. En bra bok, tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Ellen Mattson kan skriva, fångar med små medel.

Veiken sa...

Jag har aldrig läst något som Ellen Mattsson har skrivit. Kanske dags nu?

Ama de casa sa...

Kul när man hittar en trevlig bok att läsa :-)

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, min första bok av henne, Mattson har skrivit flera med lite olika teman.

Ama, det finns verkligen något för alla smaker 🙂

wiolettan sa...

Spännande, en bok som jag inte har "ramlat över" ännu.
Trevlig torsdag.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, boken är helt ny, tror du skulle gilla den.

Znogge sa...

En ny författare för mig men boken låter intressant!

Trevlig torsdag!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ganska ny akademiledamot från västkusten.