Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 december 2021

julböcker jag läser i år - kulturfråga

Jeanette Winterson plockar jag fram varje jul:

 
Juldagar : 12 berättelser och 12 festmåltider
av Jeanette Winterson.

Julrevy i Jonseryd och andra berättelser (2021) av Klas Östergren.


Jul på det lilla hotellet vid havet (2021) av Jenny Colgan är den fjärde fristående delen i serien om Flora på ön Mure.

Den skotska vinterön (2021) av Jo Thomas.

Vilka julböcker läser du i år? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

21 kommentarer:

Lena i Wales sa...

Gillar lite korta julberättelser.
Jag fick en vacker adventslåda från barnbarnen. Den innehöll ett kuvert för varje söndag i advent. I kuvertet ligger några portioner löste och en vacker liten bok. 1:a advent H C Andersen, 2 berättelser, 2:a advent Selma Lagerlöfs
Legenden om julrosor och 3:dje Charles Dickens En julsaga. Med spänning väntar jag på 4:de advent.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, vilken trevlig adventslåda, jag tycker mycket om att läsa noveller.

Klimakteriehäxan sa...

Östergren-boken har jag faktiskt köpt för att ge bort.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Östergerns Julrevy behåller jag själv, korta fina berättelser ❤️

Ama de casa sa...

Julböcker kan vara väldigt mysiga :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, stämningshöjande avkoppling denna tid på året ❤️

Ylva sa...

Winterson vill jag läsa! Jag visste inte att hon skrivit en julbok.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Winterson är ganska bred.

Mrs Calloway sa...

har läst Christmas at the Cupcake Cafe av Jenny Colgan för ganska länge sedan. egentligen vore det dags för omläsning. jag minns de söta recepten
https://mrscalloway.blogspot.com/2013/12/perfect-christmas-reading.html

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, Colgan är väldigt intresserad av bakning, hon har nästan alltid med fina recept 🧁 🍰

femfemman sa...

De två understa får jag se till att läsa. Tror inte att jag läst den Colgan-boken....

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, böckerna här är alldeles pinfärska...

Scylla sa...

Östergrens har jag missat, den får jag kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, Östergren verkar trolig och han gillar julen 🎄

znogge sa...

Det är alltid trevligt och mysigt med julböcker :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jättemysigt denna årstid ❤️

Christina Karlsson sa...

Vad många fina julböcker du fått tag i. Tack för tipsen. Just nu läser jag Viktor Rydberg dikt om Tomten.... vad det blir härnäst har jag ingen aning om... Må gott!

Robert W sa...

Vilka trevliga böcker du plockat fram. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Christina, Viktor Rydberg från Göteborg är läsvärd fortfarande.

Robert W, bibliotek är en guldgruva även med julböcker ❤️

enligt O sa...

Tack för juliga tips!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, gillar böcker med julstämning 🎄⭐️