Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 december 2021

prisade deckare - kulturfråga


Av årets nominerade gillar jag Åsa Larsson, som var väl den första som avvek från Stockholmsmiljön, minns hennes Solstorm, årets bästa deckare 2004 i Kiruna-miljön. Många författare har följt efter, läste nyss Sly av Sara Strömberg i Åre-miljön. Jag har läst annat av göteborgskan Marie Hermanson, Pestön lånade jag men hann inte läsa då. Köar för Polcirkeln av Liza Marklund på biblioteket, inte läst Marklund än, nyfiken. 

Vilken eller vilka av de författare och verk som prisats av Svenska Deckarakademin tycker du extra mycket om? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Ama de casa sa...

Jag gillar också Åsa Larssons böcker :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, lite omväxling till er soliga miljö 😀

wiolettan sa...

Jag har inte läst så många deckare i mina dar, bara förr då jag var i 30-40 års åldern, men nu aldrig. Men blir ibland nyfiken på titlar och hoppas att böckerna inte ska vara så "blodiga".
Trevlig onsdag.

Hanneles bokparadis sa...

Wiolettan, jag har nyligen börjat läsa fler deckare, väljer "snälla" deckare, mycket socialrealism och annat intressant i de nya, ha en fin dag.

Mrs Calloway sa...

Åsa Larsson har jag läst. hon är alltid bra. annars blir det inte så många deckare nuförtiden. Camera är inte blodig

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har ökat lite på deckareläsning, men det finns så mycket annat

Scylla sa...

Åsa Larsson är helt klart en favorit.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, visst är hon bra.

znogge sa...

Åsa Larssons böcker gillar jag. Det samma gäller inte om Liza Marklunds så hennes har jag slutat att läsa.

enligt O sa...

Pestön rekommenderas å det varmaste! Själv ser jag fram emot att läsa Sly.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, inte läst Marklund än.

enligt O, Sly är riktigt bra nyskriven deckare i Åre.

Klimakteriehäxan sa...

Har läst alla av Åsa L tror jag, utom denna då. Recensionerna har gjort mig nyfiken på Polcirkeln.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, köar för Polcirkeln av Marklund på biblioteket, blev också nyfiken, lång kö.