Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

19 september 2021

Sly av Sara Strömberg

"Här hade jag lekt och vuxit. I lukten av kärr och mossa. Min kropp mindes det. Hade märken av sly och snår, Den suktade alltid efter värme, men när jag var i hetta för länge ville den hem för att kunna andas ordentligt Här kändes det långt till storstadens skjutningar, sprängningar och gängkriminalitet. I dessa trakter pågick helt andra strider. Men egentligen rann de i samma älv som förortens. Båda hade sin mynning i Rosenbad." (sid 24)

Sly (2021) av Sara Strömberg är hennes debut, den första boken om antihjälten Vera Bergström, förlagd till en plats där storstadsturismen har tagit över, där vinnarna tar allt och där förlorarna faller. 

Hösten river i Åre. Trots att turisterna ännu glittrar på lyxrestaurangerna har lokalbefolkningen börjat planera för jakten och mörkret... Boken börjar med en kort slaktscen, skulle någon gång vilja läsa om det stillsamma vänta på bytet i stället. Ovanpå en igenbommad tågstation bor den avdankade lokalredaktören Vera. Ingen kallade henne för ungdom längre, hon hade blivit osynlig, ensam utan familj eller nära vänner, femtiosex år. Hon sover med en älgstudsare under sängen och brottas med såväl ständiga klimakterieblödningar som med livet som aldrig blev. Arbetar som elevassisten efter att fått sluta i lokalpressen.

När en kvinna hittas mördad i skogarna på Åreskutans baksida tar hon motvilligt på sig uppdraget att skriva ett reportage om bybornas rädsla. Men längs vägen blir hon allt mer besatt av att ta reda på vem offret var, vem som mördat henne - och varför. Det dröjer inte länge förrän Vera själv är i fara. Två parallellhandlingar som jag inte riktigt hänger med.   Modernista.
                                                      Flera smakbitar: HÄR.

26 kommentarer:

Augusta sa...

Noe av det du skriver får meg til å tenke på Nobelprisvinneren Olga Tokarczuks roman Drive Your Plow Over the Bones of the Dead og Death In Her Hands av Ottessa Moshfheg. Middelaldrende rare oversette kvinner skal løse mysterier fra sidelinjen ...
Jeg får lyst til å lese denne.
Ønsker deg en fin søndag :)

Hannele på Hisingen sa...

Augusta, jo, tankarna kan dra åt det hållet, snö där med, ha en bra söndag 🙂

Monika sa...

Den här fick jag hem för ett tag sedan. Så de ska läsas. Så småningom.

Lottens Bokblogg sa...

Den här är jag nyfiken på, och den kom ju med posten faktiskt. Åre är nästan hemmaplan för mig, nästa vecka ska jag dit och jobba.

Ama de casa sa...

Jobbigt med röriga böcker som kastar sig hit och dit i handlingen.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, intressant att läsa vad du tycker.

Lotten, kul, vi har varit i Åre på sensommaren och varit uppe i Åreskutan, sonen jobbade där en sommar.

Ama, ibland funkar det, ibland sämre.

Scylla sa...

Den där blir jag nyfiken på. Norr och medelålders kvinna :)

Robert W sa...

Det låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

Klimakteriehäxan sa...

Tolkar ditt inlägg som en solklar varning: inte öda tid på den!

Mia Eggimann sa...

Tack för smakbiten det låter som om boken inte är så bra.

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den ska jag kolla upp.

Hanneles bokparadis sa...

Scylla, bra ingredienser :)

Robert, välskriven debut.

Mia, boken är bra, men kanske inte min genre.

Cinnamon, jag tror att du skulle gilla denna.



Mrs Calloway sa...

väntan på bytet är nog det jägarna uppskattar allra mest. jag lyssnar på vad mina bröder berättar. slaktscener finns det mera än nog av. kände inte alls till den här boken, men jag vill nog gärna läsa den. tack för smakebiten!

Bokdamen sa...

Låter inte som att du tycker om den så mycket? Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har ingen personlig erfarenhet, helt ny bok.

Bokdamen, jag är van att läsa andra sorters böcker.

znogge sa...

Det låter inte som boken för mig men tack för smakbiten!

Paula Merio sa...

Jag har så svårt med koncentrationen numera, är så splittrad i tankarna så jag klarar dåligt böcker med flera parallella spår. Annars är idén med antihjälte behjärtansvärd. Men krim är inte min bästa gren. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, omöjligt att gilla allt

Paula, i vanliga fall kan det vara intressant med parallella spår, men ibland kan det bli svårtolkat, jobbigt att läsa.

Sara Pepparkaka sa...

Det var en ny bok för mig så jag tackar för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, boken är pinfärsk!

KajsaLisa sa...

Kontraster skapar bra stories.

Christina Karlsson sa...

Den där boken verkar spännande... har dock en lång att läsa samling för tillfället men om jag springer på den på bibblan eller här hemma så kanske den får följa med.
Må gott!

Mösstanten sa...

Tack för smakbiten! Om du vill läsa lugnare skildringar om jakt rekommenderar jag Kerstin Ekmans Löpa Varg som jag just håller på och läser.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, så är det, utan kontraster tråkiga böcker.

Christina, toppen att kunna låna på biblioteket.

Mösstanten, omöjligt att gilla alla böcker, men det finns något för alla smaker.

Åsa sa...

Verkar en aning deprimerande sådär. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, delvis kanske, delvis spännande.