Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 april 2022

borttappade författare - kulturfråga

Nyligen läst Sista satsen av Robert Seethaler, tyckte om hans Ett helt liv. Ska hämta Precis som du av Nick Hornby på biblioteket. Köar för Bröd och mjölk av Karolina Ramqvist på biblioteket, och Vargarna från evighetens skog av Karl Ove Knausgård, som handlar mycket om Sovjet. Svår fråga egentligen, det kommer ju nya författare som väcker nyfikenhet hela tiden, läst flera bra debutanter. Flera författare väntar tålmodigt i bokhyllan.

Vilken favoritförfattare har du “tappat bort”? undrar Enligt O i: veckans Kulturfråga.

10 kommentarer:

Ama de casa sa...

Det är ju tur att dom författarna som väntar är tålmodiga, fast du verkar å andra sidan avverka böcker i en rasande fart :-D

Hanneles bokparadis sa...

Ama, jo, fast egentligen vill man ju läsa mer hela tiden 🙂

znogge sa...

Man hittar ju nya författare hela tiden så borttappade skulle jag inte vilja kalla dem. I alla fall så fungerar det inte så för mig. Sedan är det säkert så att man missar många för man hinner inte allt så klart.

Klimakteriehäxan sa...

Kön av olästa är tokigt lång.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, man för söka sålla rätt bland det stora utbudet.

Klimakteriehäxan, tänk så hemskt om man bara hade lästa böcker!

Robert W sa...

Jag tror inte jag har läst vare sig Knausgård eller Hornby.

Mrs Calloway sa...

men det där är ju författare du inte tappat bort, eller hur? tror att jag köper Knausgård. det är en författare jag inte vill tappa bort

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det hinner du än

Mrs Calloway, jo, jag har tappat bort dem, pausat kanske, ska låna båda på biblioteket

enligt O sa...

Hornby har jag läst det mesta av, men faktiskt ingenting av Knausgård.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, Knausgård skriver väldigt vackert, har jag upptäckt.