Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

05 april 2022

Sophie Elkans dödsdag 5 april


Vi besökte Sophie Elkans grav i veckan på den mosaiska begravningsplatsen vid Svingeln, mellan tåg, buss och spårvagn, ingen lugn tyst plats. Hennes noveller kan man hitta på: Litteraturbanken. Elkan-kännaren Marie Engelke har boksläpp: Skriv så ofta du kan! En biografi över Sophie Elkans liv och författarskap den 20 april vid Kronhuset.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Alltid bra att kvinnliga författare från förr uppmärksammas. Undrar just om jag har läst något av Sophie Elkan?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, boken om John Hall är kanske mest känd, annars kan du klicka på länken till Litteraturbanken och hitta mer.

Lena i Wales sa...

Denna kyrkogård har jag skrivit om och om Sophie Elkan också.
En fantastisk och intressant plats med mycket Göteborgshistoria i.
Spännande om ny bok om henne.
Ha det bra!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, boken är om Elkans brevväxling med Selma Lagerlöf, många göteborgska berömdheter på kyrkogården.

Ylva sa...

En vacker gravsten har hon fått i alla fall.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, verkligen fin och passande.