Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 april 2022

kulturella systrar - kulturfråga

Å alla kära systrar! av Ebba Witt-Brattström, själv var jag med på 1970-talet, läste "alla" feministiska böcker och gjorde små revolt, och prenumererade massa konstiga kvinnotidningar, en intressant tidsperiod. Boken är rolig att läsa, personlig, kul bildmaterial.

Systrarna Beauvoir : Syskonkärlek och rivalitet av Claudine Monteill. Simone föddes först, två år senare Hélène, fadern var besviken att hon inte var en pojke. Båda flickorna var väldigt duktiga i skolan, men bara Simone som fick beröm av föräldrarna. Fadern var inte trevlig mot modern, gjorde sig lustig över henne.
Vanessa och Virginia av Susan Sellers. Boken berättar om systrarnas liv i viktorianskt England, deras barndom i huset på Hyde Park Gate i London och livet i Bloomsburygruppen (bilden har jag tagit i Sissinghurst, där Vita Sackville-West levde).

Vilka kulturella systrar tycker du extra mycket om?  undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

Znogge sa...

Trevliga och intressanta val!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, finns mycket intressant om och av dessa kulturella kvinnor.

femfemman sa...

Det huset har jag många bilder på. Brukar oftast bo i närheten av Hyde Park, då vi besöker London.
Kul att få veta något mer om det välbevarade husets historia.
Ha en god onsdag!//Anna-Lena

Robert W sa...

Jag var också besviken när andra barnet inte var en pojke, men det har gått över för längesen.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, osäker vilken byggnad du menar… 🇬🇧

Robert W, det var väl tur det 😍

Mrs Calloway sa...

Susan Sellers har jag läst. och Witt - Brattström, förstås. men kanske har jag missat systrarna Beauvoir. var Simones syster också kulturellt aktiv?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, syster Hélène var konstnärlig.

Mösstanten sa...

Vilken fin trio av systerböcker!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, det finns en hel del litterära syskon.

Lena i Wales sa...

Bloomsburygruppen fascinerar mig. Intressant sammankoppling av olika människor. Så dessa två systrar skulle jag gärna vilja läsa mer om.
Glad påsk!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, finns mycket skrivet om dessa systrar,
trevlig påsk! 🐇 🐣

enligt O sa...

Tack för intressanta boktips!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, intressanta läsvärda systrar.