Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

27 april 2022

skäms jag? kulturfråga


Nja, jag är för gammal för att skämmas, läser och tittar på det som intresserar mig för tillfället. Fast E L James grånyansa filmer vågade jag inte titta på Netflix, fast sonen och svärdottern tyckte de var bra.

Vilken kulturkonsumtion skäms du lite över?  undrar Enligt O i veckans Kulturfråga.

13 kommentarer:

femfemman sa...

Skäms lite för Bonde söker fru, den enda "dokusåpa" vi ser på.
Vad jag läser och ser för serier, det berör mig inte det minsta. Man tycker ju olika....

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, bra att det finns något för alla smaker.
Gift vid första ögonkastet är riktigt lärorikt.

znogge sa...

Jag skulle inte drömma om att skämmas för att jag väljer att läsa en viss bok eller se ett visst TV-program. Vi har alla olika smak och olika genrer fyller olika funktioner.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bara njuta av det stora utbudet! 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Läste första boken i den serien. BLÄ. Men jag skäms naturligtvis inte för att jag läste! Skulle dock aldrig falla mig in att se en enda minut av filmen. Men smaken är, som vi vet och som tur är, olika!

Mrs Calloway sa...

EL James försökte jag läsa. det gick inte. alltså försöker jag inte ens se filmen. nej, jag kan inte säga att jag skäms över något i min kulturkonsumtion

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag är lite feg, ser helt ganska släta filmer, inget skräck heller...

Mrs Calloway, böckerna har vi, fick av svärdottern, utvecklingsroman, säger en litteraturprofessor.

Ama de casa sa...

Jag tittar på det jag vill titta på och skäms inte över det.

Hanneles bokparadis sa...

Ama, helt rätt!

Mösstanten sa...

Jag tittar på brittisk sjukhussalar på SVT-play och jag skäms inte ett enda dugg.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, St Aidans sjukhus är helt underbar serie! 🇬🇧

enligt O sa...

Lite på samma tema så försökte jag se Game of Thrones med tonåringarna. Det blev för pinsamt och vi stängde av efter ett halvt avsnitt.

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, ibland funkar det, ibland inte.