Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

28 april 2022

upprörd - helgfråga

Själv behåller jag min vinterkappa till första maj. Firar med hotellnatt, spa och god mat med dottern. Upprörd blir jag av böcker där människor far illa, speciellt barn. Senast läste jag Det tredje ljuset ; Små ting som dessa (2021) av Claire Keegan, en fin bok som berättar om en liten flicka skickas till fosterföräldrar utan att veta när hon kommer att återvända. I främlingarnas hus får hon för första gången uppleva vad trygghet och kärlek är.  Det tredje ljuset räknas i dag som en modern klassiker på Irland. Små ting som dessa är den fristående uppföljare, som berättar om klostret utanför staden som kontrolleras av kyrkan.

Imorgon är det valborgsmässoafton av någon konstig anledning är det alltid så kallt då. Så då är det bra med eldar. Har du blivit upprörd över någon bok?
undrar: Mia i Helgfrågan.

11 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Jag håller med inte kul när någon far illa.

femfemman sa...

Fanns rn serie böcker där den första var "Han som kallades Det". Fruktansvärd! Blir upprörd då jag påminns om boken

Hanneles bokparadis sa...

Mia, ibland försöker jag undvika alltför tunga böcker.

Anna-Lena, känner till Dave Pelzers trilogi, hemskt, inte orkat läsa

Linnea/Bokblomma sa...

Ja, varför är det alltid kallt på valborg..? Här har det snöat idag.

Sara Pepparkaka sa...

Jag vet inte vad det beror på, men i mina minnen av valborg och första maj är det alltid kallt och jag fryser alltid. Men av ren envishet äter jag årets första kulglass då.

znogge sa...

Själv blir jag upprörd om barn eller djur far illa. Ärligt talat så har jag svårt att läsa vidare då faktiskt.
Jag har en bild av att Valborg brukar vara tämligen blåsig och kall men det har funnits undantag. På lördag vet vi :D

Hanneles bokparadis sa...

Linnea, väldans, inte så ofta snö på Valborg.

Sara, jag har också liknande minnen, men har oftast varm jacka.

Znogge, sällan orkar jag läsa sånt, men viktiga böcker.
Vi önskar att det blir varmt till Valborg 🙂

Klimakteriehäxan sa...

Firar inte du Valborg en dag för tidigt???? I Stockholm infaller den på lördag ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, min bokblogg är ingen dagstidning ❤️

Åsa sa...

Riktigt jobbigt när barn far illa, även djur som behandlas illa.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, läser ogärna såna böcker.