Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 april 2022

1800-talet - tisdagstrio


Lille Lorden
(1886) av Frances Hodgson Burnett.

Rahaa (Pengar
1885) Victoria Benedictsson (alias Ernst Ahlgren).
Pengar var dåtidens inlägg i kvinnodebatten.

Fredrika Bremers Livet i Gamla Världen : dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland (Schweits, Italien, Palestina, Turkiet, Grekland och dess öar, 1860), hon levde fortfarande, dog på nyårsafton 1865, en bok från tiden hon levde! Nästan magiskt att hålla och läsa i den.


1800-talet
- tisdagstrio temat hos: Ugglan.

26 kommentarer:

femfemman sa...

Förra det var nog sista delen av Sju systrarna...eller näst sista... sista rj utkommen. "Den saknade systern".
Nu läser jag Alsterdalhs "Blindtunnel". Inte lika bra som den förra av henne, som jag läste. ( Rotvälta)
Vad jag ska läsa sen...Har några att välja på...

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, böcker finns det att läsa, aldrig sinande ström gammalt och nytt.

Monika sa...

Tror inte att jag har läst någon av dem, men är lite osäker på Lille lorden.

Mösstanten sa...

Härliga klassiker du har i din Tisdagstrio idag. Lille lorden läste jag som barn. Ärvde en bok av någon av mina föräldrar, men jag har den inte kvar.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, finns gamla filmatiseringar av Frances Hodgson Burnetts böcker.

Mösstanten, jag har skaffat mig några gamla barnböcker som vuxen.

Robert W sa...

Roligt att du tog med en bok på finska.

Vargnatt sa...

Tack för intressanta tips!

Mrs Calloway sa...

tror inte jag läst någon i din trio. är osäker på Pengar. maken har en originalutgåva av Bremers Grannarne 1837, men den är så bräcklig att jag inte vågar läsa den

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, svenska Victoria Benedictsson fanns översatt till finska i min mammas bokhylla.

Vargnatt, 1800-tal var intressant tid.

Mrs Calloway, häftigt, mina gamla Fredrika Bremer är inte riktigt så gamla, i läsvärt skick om man är försiktig.

znogge sa...

Vilka härliga böcker!

Ylva sa...

Gamla skinnband är så fina! Fredrika Bremer låter intressant.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bra böcker åldras inte! 🙂

Ylva, jo, men dessa är ganska skruttiga pappersböcker

Rämmengården sa...

Lille Lorden känns bekant och även författaren. Tack för fina boktips.

KajsaLisa sa...

Den sista boken var ju kul, över 150 år, men jag misstänker att språket är rätt gammaldags. Så du tänkte åka till London med barnbarnen, hör av dig ifall du vill ha tips på aktiviteter.

Ama de casa sa...

Lät som en spännande resedagbok! Måste ha varit mer komplicerat att resa på den tiden även fast dom krånglat till det hela nu med alla dokument hit och dit som behövs. Förut räckte det typ med "pass, pengar och piljetter"... :-)

Maria sa...

Pengar" är en mycket bra bok.
Fredrika Bremer har jag aldrig läst något av. Dags för det.

Hanneles bokparadis sa...

Nina, nästan en klassiker.

KajsaLisa, man vänjer sig ganska snabbt att att läsa äldre texter.

Ama, ensam dam, inga direktflyg precis 🛩

Maria, Fredrika Bremer var före sin tid i tanken.

Mia Eggimann sa...

Nix jag har inte läst någon av dina böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, finns kanske inte i Akademibokhandeln…

Cinnamon sa...

Lille lorden har jag läst men inte de andra två.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, Lille Lorden av Frances Hodgson Burnett har jag även sett filmatiserad, en klassiker.

Ugglanoboken sa...

Spännande blandning hos dig! Har läst annat av Benedictsson.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, älskar att läsa dessa gamla 1800-tals böcker.

C.R.M. Nilsson sa...

Inte läst någon av dessa. Lilla lorden står dock i min bokhylla.

Åsa sa...

Ja, visst är det nästan lite andäktigt att läsa i sådana gamla böcker, som den sista där. :)

Hanneles bokparadis sa...

C.R.M. Nilsson, en fin tidsberättelse om helt andra tider.

Åsa, man känner av tidsandan 🙂