Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 juni 2017

mest i bokhyllan - jerka

"Vilken författare förekommer mest i din bokhylla?" undrar Annika i Bokbloggsjerka 23 – 26 juni (fotat på biblioteket):
De är nog flera än en, flera brittiska kvinnor: Enid Blyton, Doris Lessing, Virginia Woolf, Jane Austen, Maeve Binchy, Rosamunde Pilcher, Edna O'Brien, Elizabeth Bowen, Barbara Pym, Vita Sackville-West. Svenska Moa Martinson, Alice Lyttkens, Gerda Antti och Bodil Malmsten. Säkert har jag glömt några, hoppar över de manliga, W.B. Yeats, James Joyce, Fjodor Dostojevskij och några till.

27 kommentarer:

MissMagic sa...

Spännande och bra författare i din lista :)

Hanneles bokparadis sa...

MissMagic, omöjligt att bara nämna en :)

Klimakteriehäxan sa...

Fast i vår bokhylla finns en klar vinnare - dock inte min förtjänst ...

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, Selma Lagerlöf - och Strindberg - har jag mycket av i min bokhylla, Wilhelm Moberg också.

Boklysten sa...

En trevlig lista. Ha en bra midsommar!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, tack detsamma!

Bokdamen sa...

Blandad lista av intressanta författare. Trevlig midsommar!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, tack, svårt att hålla sig till bara en författare...

Monika sa...

För mig är det bara en enda i topp, om man räknar antal.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, aha, jag har flera författare bra i bokhyllan.

Mrs Calloway sa...

jättefina författare allihop. men någon av dem har du väl flest titlar av?

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, svårt att bara välja en, av dessa har jag många böcker... kanske Alice Lyttkens

Annas Fotnoter sa...

Rosamunde Pilcher bor det många av i min bokhylla också, men det var längesedan de lästes!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, brittisk feelgood ❤️

Christina sa...

Där har du många fantastiska författare!

Ha fin midsommarläsning!
Kram Christina

Hanneles bokparadis sa...

Christina, tack, har kunnat sitta ute och läsa!
Kram

Åsa sa...

Ett antal tegelstenar av Fjodor Dostojevskij har i varje fall trängts i hyllan genom åren. :)

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, och jag har läst med behållning :)

znogge sa...

Många brittisk även här men också svenska! Omväxling förnöjer :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, klart man vill variera sin läsning :)

Lena sa...

Många trevliga kvinnliga författare du nämner.

Robert W sa...

Enid Blyton har jag massor av böcker av, men de är nerpackade.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, visst finns det många bra kvinnliga författare.

Robert W, nerpackade böcker har man ingen glädje av.

Sara Pepparkaka sa...

En varierande hylla!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, intressant att läsa varierande böcker!

Lottens bokblogg sa...

Oj, det var många :-)

Koko sa...

En spännande blandning :-) Flera bekanta namn, jag har rätt mycket Pilcher också, trevlig läsning.