Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 juli 2024

Historien om Lissabons belägring av José Saramago


Historien om Lissabons belägring (História do cerco de Lisboa 1989) av José Saramago (översättning av Marianne Eyre)
Romanen utspelar sig i Lissabon i nyare tid, och under medeltiden på 1100-talet då korsfararna intog Lissabon. Raimundo Silva är en korrekturläsare, och läser igenom ett ganska tråkigt verk om korsfararnas belägring av Lissabon år 1147, då han får för sig att göra uppror och korrigera historieförloppet i boken genom att lägga till ett litet ord; att korsfararnas belägring inte har ägt rum.

"Vi måste verkligen gottskriva korrekturläsaren att han under ett långt liv har skaffat sig så många olika informationskällor, även om det vid ett snabbt ögonkast avslöjas att han saknar teknologisk informationsutrustning, men pengarna räcker sorgligt nog inte till allt, det är hög tid att tala om att det här yrket hör till världens sämst betalda. Men Allah är stor, och en dag kommer någon korrekturläsare att förfoga över en datorterminal som likt en navelsträng dag och natt håller honom i förbindelse med en central databank, och då kan han och vi bara hoppas att det frestande felet inte har smugit sig in i det samlade vetandet som djävulen i klostret." (sid 23) Flera smakbitar: HÄR.

Svenska Akademiens motivering 1998:
som med liknelser burna av fantasi, medkänsla och ironi ständigt på nytt gör en undflyende verklighet gripbar

15 kommentarer:

Robert W sa...

Svenska Akademiens motiveringar är alltid så poetiska. Man får hoppas att de själva begriper vad de menar. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, annorlunda läsvärd bok om en yrkesgrupp som nästan inte finns längre.

femfemman sa...

Långa meningar. Tror inte att jag och Svenska akademins litteratursmakbär kompatibla 😊

Lotten sa...

Den boken tror jag skulle ta mig rätt länge att ta mig igenom...

Hanneles bokparadis sa...

långa stycken och ganska långa meningar, lite nördig bok men läsvärd

Znogge sa...

Låter intressant tycker jag.
Svenska akademin kan formulera sig på ett sätt som jag inte är säker på att många förstår. Men ju svårare desto finare eller...

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag tänker inte så, deras arbetesspråk

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten!

Monika sa...

Korrekturläsning är ett viktigt jobb. Tänk om det vore så lätt att ändra historien, att bara lägga till ett inte ...

Hanneles bokparadis sa...

temat är ganska roligt, väcker en del tankar

Sara Pepparkaka sa...

Ibland kan det säkert kännas frestande för en korrekturläsare att ändra lite saker.

Paula sa...

Jag har inte läst Saramago, det är inte många Nobelförfattare jag läst, brukar bara bli besviken då jag inte förstår dem. Den här lät också lite märklig må jag säga. Tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

de äldre böcker är svårare, språket förändras

Klimakteriehäxan sa...

Borde läsa mer av Saramago, länge sen nu.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, denna är en bok för dig.