Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 juli 2024

Förlorad av Maria Ahlqvist Ruokolahti

Förlorad (2024) av Maria Ahlqvist Ruokolahti Modernista.
Maria debuterade 2021 med den uppmärksammade spänningsromanen Bedragaren. Förlorad är hennes efterlängtade nya bok: en intensiv psykologisk spänningsroman om en förgiftad vänskap. Maria är bosatt i Göteborg

De har varit vänner sedan grundskolan - Karin och Linda - och de har delat det mesta: arbetsplats, män och en ödesdiger hemlighet. Men vänskapen har surnat. Linda har under flera år låtit sig utpressas av Karin och hon börjar få nog. Under en promenad i skogen går de båda väninnorna vilse och får tillbringa natten i skydd av en utskjutande klippavsats. När morgonen gryr har allting förändrats. De befinner sig vid Änkestupet - den branta klippan där änklingar sägs ta sina liv för att förenas med sina älskade - och när Karin halkar tvingas Linda ta ett snabbt beslut. Ska hon hjälpa sin vän upp, eller ska hon låta henne falla? Modernista.

    "Det jag gjort är oförlåtligt men omöjligt att ta tillbaka. Karin förtjänar bättre än att bli uppäten av skogens djur. Så  mycket kan jag åtminstone göra för henne.
    Sedan kan jag bryta ihop.
    Tanken på att hantera den lemlästade kroppen gör mig spy färdig.
    Jag tröstar mig med att ingen kommer att hitta henne när  jag begravt henne i mossen. Om jag börjar tvivla kommer jag  inte att kunna ta steget utanför tröskeln. Det var redan bestämt  när jag vaknade.
    En varm fläkt välkomnar mig när jag kliver ut på verandan.  En nyckelpiga landar på min hand. Den har fyra prickar och  jag hoppas att det betyder tur. Nyckelpigan följer linjen av min  tumme innan den breder ut sina vingar och flyger mot nya mål,  ännu inte bestämda.
" (sid 57)

7 kommentarer:

Mösstanten sa...

En spänningsroman på sommaren kan passa bra, men jag känner inte alls till den här författaren.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten. Maria Ahlqvist Ruokolahti är riktigt bra, hennes förra Bedragaren var riktigt kuslig.

femfemman sa...

Förskräckligt situation. Jo, man hjälper sin vän upp. Och hoppas att vänskapen ska gå att återskapa.
Tack för tips! Ska genast kolla på bubblan.

femfemman sa...

Nu har jag reserverat båda böckerna. Denna boken var ännu inte levererad. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, tror att du kommer att gilla Maria Ahlqvist Ruokolahti, göteborgska miljöer.

Znogge sa...

Tack för tipset! Låter som en bok helt i min smak så den är noterad.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en riktig bladvändare.