Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 augusti 2024

Min flickvän har en gammal själ av Anna Axfors


Min flickvän har en gammal själ (2024) av Anna Axfors

En text man inte kan somna till, skriver författaren. Visst är den bitvis rolig, tänkvärd.
"Jag har besök för första gången. Det är underbart. Det är en tjej som jag kallar min flickvän fast hon inte är min flickvän. Jag kallar henne för flickvän för att hon är som en flickvän. Hon sitter vid min dator och pluggar eller skriver på ett teatermanus. Sedan vill hon att jag ska läsa teatermanuset med henne och vara en av karaktärerna.
Jag känner att det har en väldigt god påverkan på mig att ha besök
."

"Jag vill vara ihop med någon statusperson. Det måste inte vara en känd person, absolut inte, men det kan inte vara en bibliotekarie. Jag tycker inte det är sexigt, alls. Varför väljer man att plugga till bibliotekarie? Det är en fråga som jag inte ens vill höra svaret på.
Jag vet inte om jag borde skriva det där. För jag vet inte hur nödvändigt det är är egentligen.
" (sid 31) bernur har läst: HÄR.

6 kommentarer:

Znogge sa...

Den låter intressant och annorlunda. Generellt tycker jag dock att bibliotekarier är väldigt trevliga :D

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag gillar det jag läst av Anna Axfors, hon menar väl att hon själv inte vill bli bibliotekarie 🙂

femfemman sa...

Håller med.. bibliotekarier är ofta lite annorlunda. Utan att det är negativt... Men har en speciell stil oftast. Enkla människor. Bra så!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, snälla och hjälpsamma, ofta påhittiga.

Äventyret framtiden sa...

Ja, vad vore livet utan bibliotekarier, utan dem så stod man sig slätt ibland på ett bibliotek.

Hanneles bokparadis sa...

Karin, bra bibliotekarie förgyller livet!