Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 oktober 2018

skogen - topplista

De åtta bergen av Paolo Cognetti berättar om vänskapen mellan två pojkar.
Sagan om ringen av J.R.R.Tolkien har fina skogsskildringar.
Walden (1854) av Henry David Thoreau.
Väggen (Die Wand 1963) av Marlen Haushofer berättar om en kvinna som vaknar i jaktstugan ensam i skogen. Ute går hon rakt in i en genomskinlig vägg, på andra sidan är alla varelser döda. Kvinnan arbetar hårt för att hålla sig vid liv, få något att äta och ha värme på vintern.
Detta är Rya urskog mitt i oljeraffinaderier på Hisingen. Så här såg Sverige ut för 1000 år sedan. Sverige skulle bara bestå av skog, om vi inte gjorde något. Lars Lerins Naturlära har teckningar av vilda växter.
Vecka 42: de bästa böckerna om skog vill Johanna läsa om:
"Veckans topplista handlar den här gången om böcker som på något sätt har anknytning till skogen. Om det är den svenska granskogen eller djungeln som står i fokus bestämmer ni själva – så länge det är en bok som tar oss med ut bland vilda växter och djur är alla tolkningar godkända."

31 kommentarer:

Monika sa...

Väggen borde jag ju ha tänkt på, hon är ju verkligen ute i skogen.

Fialia sa...

Vilka fina Tolkienböcker du har!!!!

Mia Eggimann sa...

Jag har inte läst någon av dina inte ens Tolkien.

Znogge sa...

Men det är inte bara vackert i Tolkiens skogar... Vilken detaljrikedom!

"Väggen" låter intressant och verkar ha inspirerat andra författare för temat känns bekant.

Ugglanoboken sa...

Ännu en påminnelse om att jag borde läsa Väggen! Tolkiens skogar gillar jag!

Mösstanten sa...

Den här gången har jag läst fyra av dina. Väggen är ju helt suverön. Skriver upp De åtta bergen.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, visst är Väggen är bra spännande bok.

Fialia, Tolkien läste jag för lände sedan...

Marie, då har du massa trevligt att se fram emot.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, kanske skulle man läsa om Tolkien någon gång, tyckte om filmerna.

Helena, Tolkien kan beskriva skog!

Mösstanten, De åtta bergen är helt nyöversatt.

Hemmafrunsdagligheter sa...

Hej!
Så trevligt med en blogg med boktips :-) Älskar själv att läsa, gärna romantiska verk. Följer din sida med stort intresse framöver:-)

Mvh, Petra

https://hemmafrunsdagligheter.blogspot.com/

Hanneles bokparadis sa...

Petra, välkommen, kul att du hittade hit, då och då hamnar även en romantisk bok i mina händer :)

Evelina Nilsson sa...

Och nu blev jag påmind om att jag borde läsa Tolkien, har ju böckerna hemma och allt.

Boklysten sa...

Walden är jag nyfiken på. Tack för tips om de andra!

Anonym sa...

Sagan om ringen tyckte jag om. Dock glömde jag att ta med den "uppenbara" i min lista.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, jag tyckte mycket om Tolkiens böcker.

Boklysten, Walden är intressant, långsam läsning.

Unknown, inte lätt att komma ihåg allt en läst.

Vargnatt sa...

Väggen vill jag läsa :)

violen sa...

Walden har jag försökt läsa men den var ju sååå tråkig i början. Väggen är ju verkligen bra. Jag har tagit fast på skog i titeln se här
http://violensboksida.bloggplatsen.se/2018/10/16/11567373-johannas-toppfem-vecka-42-skogen/

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, jag tyckte om Väggen.

Violen, det är tillåtet att hoppa över tråkiga sidor...

Ylva sa...

Vilken vacker urskog! Så synd att de försvinner!

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, denna lilla plätt kommer att finnas kvar, mellan alla oljeraffinerier!

Bokdamen sa...

Lerins Naturlära vet jag inte hur jag kunde glömma.... De åtta bergen ligger i en av läshögarna och väntar. Väggen är jag nyfiken på.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, riktigt bra böcker allihopa.

Mrs Calloway sa...

får nog läsa Sagan om ringen endera dagen trots allt

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag tyckte mycket om Tolkiens böcker ❤️

Klimakteriehäxan sa...

Kan bara bekänna: har inte läst Sagan om ringen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, jag tyckte om Tolkiens trilogi, filmerna också sevärda.

Sara Pepparkaka sa...

Jo, fantasyförfattare tycks gilla skog. Tolkien är inget undantag!

Hanneles bokparadis sa...

Sara, i skogen kan vad som helst hända!

justnujusthar.com sa...

Lars Lerins bok fick väl Augustpriset? Den och Tolkiens trilogi vill jag läsa någon gång, och Walden. Väggen låter för hemsk för mig. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Annette, jo, Lerin fick Augustpriset, skog verkar locka många författare.

Åsa sa...

Ja just det, Väggen ja, den tänkte jag inte på. Fantastisk bok.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, boken gillade jag men vågar inte se filmen.