Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

13 oktober 2020

fiktiva husdjur - tisdagstrio

1 Yoda.
2 Bamse av Rune Andréasson.
3 Findus av Sven Nordqvist. 

Fiktiva karaktärer jag kan tänka mig att döpa ett husdjur efter, temat tisdagstrio hos: Ugglan.

27 kommentarer:

Mösstanten sa...

Bamse är det nog många husdjur som heter. Jag undrar om jag inte har hört talas om en kanin?

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, populärt namn.

Znogge sa...

Bamse är nog ett väldigt vanligt namn. Vår första hund hette Higgins <3

Sara Pepparkaka sa...

Jag har träffade en stor lurvig hund som hette Bamse, det passade honom.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Higgins låter trevligt :)

Sara, låter riktigt passande.

Monika sa...

Yoda är ju ett fint namn 🙂 Min syster har en hund som heter Bamse.

Vargnatt sa...

Yoda skulle jag också kunna tänka mig :)

Hanneles bokparadis sa...

Monika, vi har bara haft katter.

Vargnatt, en sympatisk figur :)

Ama de casa sa...

Jag har träffat fyrbenta Bamsar och Findusar. Dock ingen Yoda :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, alla fyrbenta vänner är inte så verbala :)

Robert W sa...

Jodå, Yoda skulle passa utmärkt :D

Boklysten sa...

Yoda låter som ett väldigt bra husdjursnamn!

Mrs Calloway sa...

Yoda känner jag inte till

Fialia sa...

Trevliga namn. Särskilt Findus, som jag också har med :)

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, inte lätt att känna till allt.

Fialia, lätt att ha förhållande till Findus även om man inte har en egen katt.

Lottens Bokblogg sa...

Findus älskade jag som karaktär!

Jenny H sa...

Yoda är en favoritkaraktär för mig också, men tänkte inte alls på den när jag kom på mina förslag.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, Nordqvist skriver underbara böcker.

Janny H, Yoda är kanske mer som filmkaraktär.

Mia Eggimann sa...

Fina namn som jag absolut kunde tänka mig

Hanneles bokparadis sa...

Mia, annars svårt att hitta på namn.

femfemman sa...

Visst skulle man kunna döpa efter ovanstående, men....våra katter brukar få vanliga människonamn.Just nu har vi bröderna Fredrik och Fransson.

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, visst men denna är en litteraturblogg :)

Cinnamon sa...

Jag har träffat många hundar som hette Bamse och flera katter med namnet Findus. Men inget djur vid namn Yoda.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, kanske inte det namn man tänker i första hand.

Ugglanoboken sa...

Yoda var ju ett jättebra förslag :-) Gillar de andra också!

Åsa sa...

Bra djurnamn, Findus får mig att tänka på frysta ärtor, eller nåt.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, haha, det är ju gott :)