Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

12 oktober 2020

Annie Dillard

"Jag har ritat en karta över öar jag ser från mitt fönster. Alla gav mig olika namn på dem, tills en sjöman en dag kom och sade deras namn med sådan auktoritet att jag trodde honom. Så jag tecknade horisontlinjen i blyerts på ett pappersark och märkte loberna: Skipjack, Sucia, Saturna, Salt Spring, Bare Island... " (sid 23)

Ocean Vuong
gillar Annie Dillard som jag blivit nyfiken på.
Grunden den heliga av Annie Dillard som slår sig ned i ett hus vid Stillahavskusten, ensam med en katt, en spindel och ett stort fönster med utsikt mot havet. Under sina två år vid Pugetsundet ställer hon sig frågor om tid, verklighet, offerdöd och Guds vilja, en essä om livets skönhet och grymhet. En stillsam bok med eftertanke.

9 kommentarer:

Mösstanten sa...

De här två författarna måste jag titta närmare på.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte mycket om Vuongs bok, Dillard vill jag läsa mer av.

znogge sa...

Tack för tipsen!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, båda är intressanta läsvärda författare.

Klimakteriehäxan sa...

Instruktionerna från Ramsbergs Folkbibliotek är alldeles utmärkta, bör följas även i dag.

Einar J sa...

Dillard är ett fynd! Jag har läst en annan av hennes essäböcker: Att lära en sten att tala. Ska omedelbart skaffa även den du citerar här.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man ska vara rädd om både egna och bibliotekets böcker.

Einar, jag skaffade Dillars trevliga bok om skrivande: Det skrivande livet.

Jenny H sa...

Intressanta texter och citat!
Jag har inte läst något av varken Dillard eller Vuong.
Däremot har jag för några dagar sedan lånat en bok som jag tänkte läsa nu i oktober: "Det skrivande livet" av Annie Dillard, där hon utforskar skrivandets villkor och sina erfarenheter av skrivande.

Hanneles bokparadis sa...

Jenny, Dillard är verkligen intressant, vill läsa mer, kul att hon finns översatt.