Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 april 2019

rosa omslag - topplista

Blandat rosa, nytt och gammalt, min favoritfärg:
1 Gör vad du vill (2008) av Erlend Loe med hans speciella humor.
2 Kvinnan i politiken (1975) har flera skribenter, många idag okända.
3 Who's Afraid of Virginia Woolf? (1966) Edward Albee är en pjäs med Elizabeth Taylor och Richard Burton.
4 Härskartekniker (2019) kan vara bra att känna igen.
5 Var hemlig och gläds : vandringar i William Butler Yeats poetiska världar (2017) av Carl-Johan Malmberg väger 1,2 kg och berättar om Yeats liv och diktning, han levde 1865-1939 och fick Nobelpriset i litteratur 1923. Yeats har inspirerat flera författare, exempelvis Oscar Wilde.

Vecka17: Rosa omslag vill Johanna se.

30 kommentarer:

Monika sa...

Den om härskartekniker har jag funderat på att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, visst är det bra att känna till.

Mösstanten sa...

Det var ordentligt rosa böcker du har i din lista. Den om härskartekniker vore säkert nyttig att läsa. Det är nog bra att påminnas om dem då och då så man känner igen dem när de kommer.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, oftast är ju omslagen som de är... men det har hänt att jag köpt en bok för vackert omslag.

Mia Eggimann sa...

Fint med rosa.🌸🌸

Julia sa...

Min favoritbok med rosa omslag heter En jävla helg och den är såååååå bra tycker jag! Men jag googlade nu, och det nya omslaget verkar inte vara rosa... MIN är rosa dock, hehe, så jag tycker att det gills!

Hanneles bokparadis sa...

Mia, eller hur :) ❤️

Julia, omslagen varierar mycket i olika upplagor.

Vargnatt sa...

Var hemlig och gläds låter intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, Malmberg har skrivit en fantastisk bok om Yeats.

Nilmas Bokhylla sa...

Känner inte igen någon av dem men kul med lite annat :)

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, dessa hade så fantastiskt rosa omslag :)

Ett mystiskt bibliotek sa...

Fina rosa omslag. :) Alla var också helt nya för mig så jag tackar för tips. Härskartekniker verkar intressant.

Ama de casa sa...

Jag måste rosa det här inlägget - snygga rosa omslag! :-)

KajsaLisa sa...

Det blir en samling färgglada ryggar i bokhyllan. Själv kan jag nog inte nämna så många politiker från 1975 oavsett kön.

Hanneles bokparadis sa...

Josefin, bra intressant innehåll också :)

Ama, tackar :)

KajsaLisa, inte helt lätt, dessutom kvinnor.

Boklysten sa...

Ordentligt rosa omslag!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, lätt färg för mig att hitta i min bokhylla :)

Lena sa...

Fina böcker med rejält rosa omslag.

Sara Pepparkaka sa...

Var hemlig och gläds låter som en bra uppmaning. Det ska jag göra tror jag!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, viss blir man glad av rosa.

Sara, värt att försöka!

Mrs Calloway sa...

Albee - boken har jag också, men jag tog inte med den. jag hade flera rosa böcker än jag trodde

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har också en hel del rosa :)

Klimakteriehäxan sa...

Inte läst nån. Men sett Virgina W, förstås, i flera versioner.

Hanneles bokparadis sa...

Klimateriehäxan, jag har bara sett filmen från 1966.

Ugglanoboken sa...

Den Erlend Loe-boken kände jag inte till - tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, jag gillar Loe - och rosa ❤️

Annette sa...

Stilrena och snygga omslag, trots att jag inte brukar vara så förtjust i rosa. Spännande titlar också. Jag har inte läst någon av de här, men jag har läst en annan bok om härskartekniker. Ganska intressant hur man vänjer sig vid ett visst beteende och inte inser att det är ett sätt att trycka ned någon för att hävda sig själv. Jag har påpekat det vid något tillfälle, att det personen ägnade sig åt var en härskarteknik utan relevans för det vi diskuterade utan bara ett sätt att ta till när hans argument tog slut. Då kom han av sig. Och fick något att fundera på, hoppas jag.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, själv tycker jag mycket om rosa, i allt, färgen gör mig glad... tråkigt med såna människor, vissa måste bara få rätt i alla situationer, trist.

Cinnamon sa...

Har inte läst någon av böckerna på din lista. Men har varit på någon föreläsning om härskartekniker.

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, hoppas du lärde dig något nyttigt.