Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 maj 2020

Vägmärken av Dag Hammarskjöld

"Kanske är en stor vänskap aldrig besvarad. Kanske skulle den, värmd och värnad av sin motsvarighet, aldrig kunnat växa till mognad. 
   Den "ger" oss intet. Men i sin ensamhets rymd leder den oss upp till höjder med vida - insikter." (sid 37)
Vägmärken av Dag Hammarskjöld hittades efter hans död i september 1961 fann man i hans bostad i New York, ett manuskript med titeln Vägmärken. I ett brev kallade han anteckningarna för "en sorts 'vitbok' rörande mina förhandlingar med mig själv - och Gud". Dag Hammarskjölds bok är idag en klassiker. Vägmärken har översatts till flera språk - och nya läsare finner ständigt vägen till en säregna tänkare.

"Du har svårt att förlåta dem som tidigt nått mognadens fördelar. Bortsett från allt annat: Värför lägger du inte i vågskålen en sen ungdoms långa vår?" (sid 36)

22. Läs en bok vars författare är eller har varit politiker.

6 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den har jag inte läst. Tack för tipset.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, en fin klassiker jag varit nyfiken på.

Ama de casa sa...

Har nyligen lyssnat på en dokumentär om Dag Hammarskjöld - intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, en intressant man som jag inte vet så mycket om.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Växt upp med denna, står i mina föräldrars bokhylla. Läser ett par sidor då och då.

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, många tankeväckande rader, precis lagom att läsa ett par sidor då och då.