Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

09 mars 2022

inget får mig att glömma - kulturfråga

Har inget behov av att glömma, följer nyheter... men kopplar gärna av med en gammal film i någon prunkade engelsk trädgård med Agatha Christies Miss Marple. Även min egen trädgård ger mig avkoppling, läsa trädgårdsböcker, drömma om resa till England, resa i läsfåtöljen.

Vilken kultur får dig att glömma världen för en stund? undrar Enligt O i: Veckans Kulturfråga.

12 kommentarer:

Mösstanten sa...

Att läsa och att skriva ett inlägg till bloggen får mig att skjuta en del av eländet åt sidan. Igår var jag på bio och såg Tisdagsklubben. Den kan jag rekommendera för den som behöver lite rolig förströelse. Annars följer jag nyheterna precis som du.

znogge sa...

För min del handlar det inte om att glömma utan att hitta en sund balans i tillvaron. Jag håller mig uppdaterad men med måtta. Som balans tränar jag med hundarna, löser korsord, läser och umgås med familjen.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, sett reklam om Tisdagsklubben, verkar trevlig, lagom förströelse.

Znogge, ser oftast nyheter på morgonen och lite uppdatering på kvällen, tid med familjen är viktigt.

femfemman sa...

Din trädgård ser så härlig ut! Gissar att det är lite kallt att sitta där ännu. Men kanske du har en läshörna i en solvägg.
Gott att ha en vardag! Det kan vi vara tacksamma för ! Ha rn fin dag!

Hanneles bokparadis sa...

Anna-Lena, har suttit på altanen i solen i lä med en kaffekopp, trädgårdsböcker blir det i läsfåtöljen nu.

Klimakteriehäxan sa...

Man måste sålla. Kan inte sitta mitt i nyhetsfloden hela tiden även om det pågår ett krig ett stenkast bort.

Ama de casa sa...

Att titta på film är väldigt avkopplande tycker jag. Så pass avkopplande att jag inte helt sällan somnar ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, stänger av efter morgonnyheter.

Ama, när jag är så trött, tittar jag inte på film 😌

Mrs Calloway sa...

glömma är ju svårt. men en måste kunna koppla av och bort då och då. utomhusliv, spännande serier, läsning och samtal med andra fungerar

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, stor tröst att världen ändå så enad, hoppas det räcker

enligt O sa...

Glömma går ju inte såklart, men jag har en tendens att älta lite för mycket. Då är trädgården verkligen en bra plats!

Hanneles bokparadis sa...

enligt O, trädgården har hjälpt i andra situationer.