Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

08 maj 2015

hur får jag plats med alla böcker?

Själv köper jag smala bokhyllor. Och hur får jag plats med dem?! Jag tycker faktiskt att det är riktigt mysigt att bo i ett bibliotek! Det är så vårt hem ser ut, böcker i alla rum ♥
Sakta men säkert har mina böcker flyttat från golvet till bokhyllan.
Sonen byggde en bokhylla för pocket till oss, hela 7 meter ovanför sängen!
Ett under att pianot får plats bland alla makens böcker.
.
Mia Eggimann i Bokbloggsjerka 8 – 11 maj, och Annika berättar att hon har högar överallt.

52 kommentarer:

znogge sa...

Man ska fylla sitt hem med det som är viktigt!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, och nu är vårt hem fyllt av barnbarn ♥

Monika sa...

Jag önskar att väggarna kunde flyttas utåt allt eftersom jag behöver mer plats :)

Hannele på Hisingen sa...

Monika, med lite fantasi får man alltid plats för en bokhylla till ;)

Madde sa...

Jag borde bli bättre att rensa mina hyllor men har inte riktigt kommit dit än!

Hanneles bokparadis sa...

Madde, jag älskar ju nästan alla mina böcker ♥

Ugglanoboken sa...

Vad härligt det ser ut! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ugglan, det tycker jag med :)

Anette sa...

Åh, så fint! Bøker er toppen av lykke :)

Hanneles bokparadis sa...

Anette, tack, jag håller med dej ♥

Mia Eggimann sa...

Ja jösses va böcker.Men charmigt.
Mia

Sanna sa...

Vilket underbart hem!

Robert W sa...

Ja, du bor verkligen i ett bibliotek ;)

Hanneles bokparadis sa...

Marie Eggimann, och jag har inte visat allt ;)

Sanna, vi stortrivs!

Robert W, lycka att bo i ett bibliotek ♥

Mrs Calloway sa...

ett bibliotek och en trädgård. maken med saxofonen och barnbarnet vid pianot. ser verkligen jättehärligt ut

Lena sa...

Underbart med massor med böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har allt, känner mej rik ♥

Lena, jag mår väldigt bra bland böcker.

Boklysten sa...

Vilken fin pockethylla!

Monika (syrlig.se) sa...

Ser charmerande ut.

Ewa K sa...

Hemtrevligt och mysigt.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, sonen gjorde en bokhylla exakt i pocket-storlek.

Monika, ganska trivsamt.

Ewa K, vi stortrivs och har aldrig tråkigt.

[Anna] sa...

Oj vad böcker ni har!! Ska nog vara glad att min sambo inte läser så mycket ;)

Hannele sa...

[Anna] maken har börjat köpa mer böcker :)

Unknown sa...

Så underbart ni verkar ha det! Ljuvliga bilder!

Klimakteriehäxan sa...

Du har faktiskt ännu fler böcker än jag.

Hanneles bokparadis sa...

Helen, precis som vi vill ha det ♥

Klimakteriehäxan, väldans!

gotlandupochner.com sa...

Jag tycker om att bo i ett levande hem och har svårt för sterila stora ytor med bara några få stora opersonliga saker. Böcker är livet. Trevlig helg.

Hannele på Hisingen sa...

SolBo, håller med, kala ytor är inget för oss, böcker är livet!

Loka sa...

Så underbart härligt det ser ut!
Jag har två stora passioner - litteratur och film. När det gäller filmerna så ryms de inte längre i några bokhyllor utan står snällt uppradade längs en vägg, inte den allra bästa lösningen ska försöka åtgärda detta vid bästa tillfälle.

Jag upplever mig själv som periodare just nu när det gäller att läsa och det är en salig blandning av litteratur, altl från skönlitterärt till barn och ungdom.

Jag kommer att kika in här fler gånger för det var en härlig blogg du har.

Önskar en skön fortsatt fredag
Kram/Loka

Hannele sa...

Loka, kul att du hittade hit! Film är jag också svag för, har köpt brittiska klassiker och ikea-hyllor till dem. Mest köper jag böcker som håller i längden... inga one-night-stand, jag är lite tråkig kanske?

Vargnatts bokhylla sa...

Så fint med gardinen sådär!

Åsa sa...

Stiligt med "före"- o "efter"-bilder! Blev ju riktigt bra det där. :)

Åsa sa...

Stiligt med "före"- o "efter"-bilder! Blev ju riktigt bra det där. :)

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, ibland hittar man en helt perfekt passande gardin.

Åsa C, alltid skönt att få lite ordning på böckerna :)

Lotten sa...

Vilken snygg hylla din son fått till!

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, och det tog typ en ½ dag att göra!

Anna/notonmusic sa...

Härliga bokbilder och musikbilder! Barnets sittställning på pianopallen är helt underbar liksom saxofonisten på undantag i trappan. Coola musiker! Skulle kunna vara hemma hos mig fast mina böcker ligger undanplockade i väntan på bättre tider (färdigt hus)

mormor Hanneles bokparadis sa...

Anna, de två spelar och improviserar tillsammans på sitt eget sätt. Mina böcker vill jag ha lätt åtkomligt.

KajsaLisa sa...

Herregud, du bor ju i ett bibliotek.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, precis ;)

Sara Pepparkaka sa...

Jag gillar gardin-idén!

Hannele på Hisingen sa...

Sara, det blev riktigt bra!

Annika Bengtsson sa...

Jag skulle vilja slänga ut alla mina hyllor ur biblioteket och börja om från början med enhetliga, GRUNDA, hyllor. Det är verkligen fånigt med en massa luft bakom bokraderna. Jag brukar visserligen peta in böcker som inte nödvändigtvis behöver synas bakom, men i övrigt är det mest en massa damm där.

Hanneles bokparadis sa...

Annika Bengtsson, enhetligt blir det inte här; i "mitt" rum med böcker är det ett enda stort pussel av hyllor :)
Maken har det ganska enhetligt.

Koko sa...

Tjusigt :-)

Kommentar till Loka: Vi har också en massa filmer, räknade till över 500 för några år sedan. Nåt tag i fjol gav vi upp med fodralen och satte in dem alla i sånadär rese-CD-fodral som rummer 64 skivor (finns på CO). Inte världens bästa sätt att förvara dem på, men de får nu klara sig.

Hanneles bokparadis sa...

Koko, vi har bara så där drygt 100 filmer i ikeas cd-hyllor med originalfodral. Texten och bilderna har ni väl sparat?

Inga M sa...

Det var ett väldigt byggprojekt! När det gäller bokhyllor så märker jag att jag måste flytta om så böckerna finns sorterade i storleksordning, annars får jag inte plats. Måste ge bort!

Hanneles bokparadis sa...

Inga M, det tog sonen en ½ dag att bygga bokhyllan. Det där med storlek, ibland sorterar jag ämnesvis, kanske efter ett land, men de stora böckerna passar ju inte in.

Krönikören sa...

Jag tycker också att det är fint med böcker! Drömmen är ett riktigt biblioteksrum med högt i tak där man kan ha en stege som glider på skenor.

Hanneles bokparadis sa...

Krönikören, korta jag måste ha en pall :)

Helena sa...

Jisses vilken otrolig massa böcker. Men mysigt blir det :)

Hanneles bokparadis sa...

Helena, hihi, ett rum är fullt - och jag hittar ganska bra :)
Ibland glömmer jag vad jag har och det blir en trevlig överraskning.