Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

15 oktober 2017

Det saknas en färg på Dalis palett av Assar Andersson

"På dessa tre dagar har jag åldrats flera år. Men ingen kan föreställa sig vad jag går igenom. Det är pappan som ska skydda sitt barn från allt ont i världen. Men det finns inget jag kan göra. Jag kommer att stå där och se min son tyna bort." (sid 54)
Det saknas en färg på Dalis palett av Assar Andersson är en stark bok om livet och hur det snabbt kan förändras. Anders har förlorat sin fru och sjuårige Leo sin mor. Lindas besvär med sin manodepressivitet blev tydligare efter graviditeten och till slut orkade hon inte mer. Finns det garanti att man kan ses igen? Anders och Leo lever tajt, är viktiga för varandra. Anders arbetar inte längre heltid, de två är mycket tillsammans.

Plötsligt blir Leo allvarligt sjuk och blir kvar på sjukhuset. Skyddsänglarna har mycket att göra. Den tuffa cancerbehandlingen tär på båda. Ingen förälder vill se sitt barn lida och ha ont. De kan inte längre bara sticka, köpa sig husbil, penslar, palett, färger och måla för något saknas. Anders beslut är ovanlig, passar inte alla.

Boken påverkar, ändå inte deppig, stark närvaro, här och nu. Alla som har en anhörig eller vän med sjukdomen borde läsa denna, kunna  hitta denna bok på sjukhuset. För att kunna förstå - om man nu kan förstå. Boken är välskriven, en bladvändare, omöjligt att vara likgiltig.
Flera smakbitar: HÄR.
(Så här ska böcker se ut: bra marginaler och typsnitt, tydliga radavstånd.)

35 kommentarer:

Monika sa...

Jag har inte läst något av Assar Andersson, men jag har en av hans böcker i hyllan. Det här verkar inte alls vara den typ av böcker som jag associerar honom med. Spännande!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, livets allvar som många säkert känner igen.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, mycket läsvärd bok.

Mia Eggimann sa...

Intressant men kanske tuff läsning.

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten. Säkert viktig, men jag klarar inte av sådana böcker.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, inte så tuff men väcker mycket tankar.

Lotten, jag förstår, livet har många sidor.

Benita sa...

Tack för smakbiten! Okänd bok för mig.

Hanneles bokparadis sa...

Benita, helt ny bok.

Evelina Nilsson sa...

Låter som en intressant, men jobbig bok att läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Evelina, livet kan vara jobbigt ibland.

Boklysten sa...

Låter som en intressant bok om ett jobbigt ämne.

Beathe sa...

Har aldri hørt om forfatteren før men dette virker som en veldig interessant bok. Tusen takk for boktips og smakebit.

astridterese sa...

Det var en veldig spesiell tittel som fikk meg til å ville lese boken. Men det må samtidig være en veldig tøff bok å lese! Jeg har heldigvis ikke vært i den situasjonen. Det er ikke noe en ønsker for noen!

Ha en riktig fin søndag!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, en bra bok om ett jobbigt ämne.

Beathe, ibland behöver man allvarliga böcker, om livet. Och kärleken.

Astrid Terese, ändå inte alltför tung bok, men väcker många tankar.

Unknown sa...

Jag har läst boken för 2 veckor sen och en idag tänker jag på Anders,Linda och Leo. riktigt bra skriven
Jag har läst Assar andra böcker och han är unik författare .

Sara sa...

Det var en okänd författare för mig men det låter som en fin och gripande bok.

Lena sa...

Tack för smakbiten. Den låter jätteintressant.

Unknown sa...

Oj vilken berättelse Andersson har skrivit. Jag grät mig igenom hela boken. En familjetragedi. Så sorglig.

Hanneles bokparadis sa...

Rosa, ny bekantskap för mig.

Sara, livet blir inte alltid som man tänkt.

Lena, intressant läsning om vilka krafter kärlek kan ha.

Carina, samtidigt fanns det små glädjeämnen mitt i all sorg och förtvivlan.

Åsa sa...

Tack för smakbiten. Den boken/författaren kände jag inte till. Verkar som det skulle kunna vara en viktig och värdefull bok som stöd för många som befinner sig i den situationen.

Annette sa...

Det här är en bok som jag vill läsa, tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa C, en bok som man kan känna igen sig i, fast ens egen berättelse säkert unik.

Annette, en stark bok om kärlekens kraft.

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter bra, men sorglig.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, livet kan vara sorgligt ibland.

Sara Pepparkaka sa...

Vet inte om jag skulle kunna läsa den här, fast någon bok där dom har cancer har jag ju klarar av.

Hanneles bokparadis sa...

Sara, man läser olika böcker olika tider.

Bokdamen sa...

Låter som en stark bok, tack för smakbiten!

Helena sa...

Låter väldigt läsvärd, men lite för plågsam för mig just nu.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, en bra stark bok.

Helena, det finns olika böcker till olika situationen, det är bra.

Mrs Calloway sa...

känner inte till författaren, men detta verkar vara en bok att läsa en dag när orken räcker till

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, ny författare för mig med, men han har skrivit flera böcker, denna är en stark allvarlig bok om kärlek.

Cinnamon sa...

Har varken hört talas om boken eller författaren. Det låter som en jobbig bok..Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Cinnamon, inte mer jobbig än livet kan vara ibland.

TinaO sa...

Har kanske hört talas om titeln, men känner inte till innehållet. Tack för en fin smakbit, jag tror det kan vara en tung men ack så givande bok att läsa. <3

Hanneles bokparadis sa...

Tina O, tungt ämne men boken är bra.