Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

14 maj 2019

frossar i tv-serier - Kulturkollo

Kulturkollons utmaning handlar om det du älskar att hata eller hatar att du älskar! Jag sitter med min iPad och ser en del brittiskt, vi har bara svt.

1. Nämn en tv-serie där du sett alla avsnitt minst två gånger? faktiskt Midsomer Murders, har köpt dvd, eftersom vi levt många år helt utan tv. Jag hittar alltid något nytt i de gamla dvd, nu ska jag spana om jag kan se glimten av de hus och pubar som vi har besökt och sett i verkliga livet.
2. Nämn en serie som du aldrig skulle kunna missa ett avsnitt av? Barnmorskan i East End, Downton Abbey och Mr Selfridge har jag haft stor behållning av. Samt Helt hysteriskt och  Engelska Antikrundan.
3. Nämn en tv-serie som du gillar men som ingen annan tycker om? då är det väl maken som lämnar rummet när jag ser på Mr Selfridge.
4. Nämn en tv-serie som du önskar att du aldrig tittat på? jag lämnar tv-soffan direkt, kollar i tidningen först, slötittar sällan.
5. Nämn en skådespelare som skulle kunna få dig att vilja titta på en tv-serie? nja, många är gubbar nu och de unga är så unga.
6. Nämn en skådespelare som skulle kunna få dig att INTE vilja titta på en tv-serie? pass
7. Nämn en tv-serie som du kan citera från? pass
8. Nämn en tv-serie som du brukar nynna introsången till? pass
9. Nämn en tv-serie som du tycker att alla ska titta på?
Bletchley circle.
10. Nämn en tv-serie som du äger på dvd? Midsomer Murders och Bond-filmer och maken har Star Trek och en del andra boxar.
11. Nämn en skådespelare som startade sin karriär i ett annat forum och senare överraskade dig med sitt skådespeleri i en tv-serie? pass
12. Nämn en tv-serie som du gärna vill börja titta på i framtiden? pass
13. Nämn en tv-serie som du fick sluta titta på för att det var så dåligt? pass
14. Nämn en tv-serie som har fått dig att gråta flertalet gånger? gråter ofta
15. Nämn den senaste tv-serien som du tittade på? Bletchley circle
16. Nämn din favoritgenre när det gäller tv? nördiga litteraturprogram.
17. Nämn den första tv-serien som du blev besatt av? The Monkees typ 1966
18. Nämn den konstigaste tv-serien som du tyckt om? Friday Night Dinner, Little Britain
19. Nämn den roligaste tv-serien som du tittat på? se svar på fråga 18.
20. Nämn den tv-serie som kan skrämma dig mest? tittar sällan på skräck.
(väldans många frågor i... Fröken Christinas lista).

13 kommentarer:

znogge sa...

Jag tittar ytterst lite på TV och vet oftast inte vad folk pratar om när olika program diskuteras. Men en serie som jag sett med stor njutning är danska "Matador". Så otroligt bra!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, Matador var bra. Det är lite snofsigt att säga att man inte tittar på tv ;)

Anonym sa...

Använd inte ordet Gubbar!

Feminismens manshat drabbar ALLA män:

Hatbloggar mot män:
http://noboytoy.wordpress.com/
http://www.arsinoe.se/
http://ladydahmer.nu/
Mina "favoriter"...

Hanneles bokparadis sa...

K.R, jag är inte speciellt förtjust i gubbar, äldre män som styr och ställer och inte kan lyssna på andra... men jag hatar absolut ingen ;)

Ylva sa...

I lördags hade jag på mig en kjol från Selfridges i Southend, men har inte sett serien.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, kul, jag tyckte mycket om Selfridges, mycket bra serie, har besökt varuhuset i London - strax före stängningsdags...

FrökenChristina sa...

Ja, det var en lång lista :). Morden i Midsomer kan man inte få för mycket av.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, Midsomer Murders är värsta turistprogrammet; får mig att längta till England :)

KajsaLisa sa...

Mister Selfridge följde jag också, men sista säsongen blev lite seg.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag tyckte om Selfridge hela tiden.

Klimakteriehäxan sa...

Det var väldigt många frågor ...

Veiken sa...

Jag ser aldrig serier. Jag vägrar till 95%. Orkar inte se avsnitt efter avsnitt.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, nästan lika många svar...

Veiken, ingen tvingar, men det finns bra serier.