Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

01 augusti 2021

När bergen sjunger av Nguyễn Phan Quế Mai

"När mormor stannade insåg jag att vi stod framför den legendariska Tràng Tiền-butiken. Där hade man tillverkat den mest ljuvliga glass i flera generationer. Jag vågade inte hoppas på att vi skulle köpa något, men mormor sa att jag fick välja så många pinnar jag ville. Jag bestämde mig för tre smaker: choklad, klibbigt ris och kokos. Mormor köpte två till sig själv, båda med smak av mungbönor." (sid 140)

När bergen sjunger  (The Mountains Sing 2021) av Nguyễn Phan Quế Mai börjar i Hanoi, 1972. En flicka och en mormor klamrar sig fast vid varandra när amerikanska bomber dånar utanför deras improviserade skydd. Flickans föräldrar har gett sig iväg för att utkämpa det krig som sliter itu både hennes land och familj. Medan hon väntar på att föräldrarna ska återvända gör mormodern allt i sin makt för att skingra barnbarnets tankar. Hon berättar sina väl bevarade hemligheter och ger flickan ovärderliga lektioner om livet, inte bara hur man överlever utan hur man lever med mod, heder och medkänsla i behåll. 

Genom flickan och mormodern tas vi med på en oförglömlig resa genom Vietnams smärtsamma 1900-talshistoria. Vi fylls av deras trots och beslutsamhet, av deras hopp och oväntade glädje.
                                                                      Flera smakbitar: HÄR.

17 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

den boken tyckte jag mycket om. lärorik var den också. kunde med fördel användas i undervisningnen. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst är den fin, mycket att tänka och diskutera.

Monika sa...

Vietnam är ett land jag väldigt gärna skulle vilja besöka. Där finns mycket att se och mycket historia. Men jag tror inte att jag vill smaka en glass med smaken klibbigt ris...

femfemman sa...

Absolut värdefullt boktips! Vietnam var ju något som engagerade, då man var ung. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, inte varit mitt drömresmål, läser hellre böcker

Anna-Lena, riktigt läsvärd bok, annan sorts liv, intressant.

Mia Eggimann sa...

Den har jag sett lite överallt, på andra bloggar. Får se om jag läser den.

Ama de casa sa...

Vi backpackade i Vietnam hösten 1994 då gränsen precis hade öppnats för västerlänningar. En mycket intressant resa där man såg många efterverkningar från kriget.

Znogge sa...

Tack för smakbiten! Den boken måste jag läsa.

Hanneles bokparadis sa...

Mia, klart läsvärd bok.

Ama, misstänkte att ni har varit i Vietnam :)

Znogge, en fin annorlunda berättelse.

Paula Merio sa...

Jag har fingrat på denna, men ännu inte läst den. Tack för smakbit

Cinnamon sa...

Tack för smakbiten! Den vill jag läsa!

Lena sa...

Det där är en bok som jag är nyfiken på. Tack för smakbiten.

Bokdamen sa...

Den här står på läslistann..Tack för smakbiten!

Veiken sa...

Den titeln ska jag notera. :)Tack för smakbiten!

Robert W sa...

Låter som en intressant bok. Tack för smakbiten!

Mösstanten sa...

Tack för den här smakbiten. Boken åker in i läslistan förstås.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, läsvärd bok om en annan värld, ett annat sätt att leva och tänka.