Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

26 september 2023

judiskt - tisdagstrio

(hälsingar från Normandien)
Bröllopspogromen : en ukrainsk-judisk familjeberättelse (2023) av Anna Grinzweig Jacobsson. Boken utkom på årsdagen av Rysslands anfall på Ukraina den 24 februari 2023.
En kvinnans blekblå handskrift av Franz Werfel överraskar i Wien 1936 den nyss femtio år fyllda Leonidas, ett brev han ogärna visar för sin vackra fru Amelie. Werfel var judisk härkomst och hans böcker brändes i Tyskland.
En munter begravning
av Ljudmila Ulitskaja, sensommar 1991, uppror i Moskva, en grupp ryska emigranter i en varm vindsvåning i New York samlas kring konstnären Aliks dödsbädd. Mot hans önskan tillkallades både en kristen präst och en lärd judisk rabbin. Han har judisk barnatro, är ateist och vill inte bli döpt.

Judisk kultur & historia - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

10 kommentarer:

Mösstanten sa...

Intressant trio. En kvinnas blekblå handskrift har jag läst och En munter begravning har jag i läslistan. Bröllopspogromen måste jag titta närmare på.

Maria sa...

Bröllopspogromen är redan på min läslista och Werfels + Ulitskajas skriver jag upp. Tack för tips!

Ugglanoboken sa...

Gillade både En kvinnans blekblå handskrift och en munter begravning! Särskilt Ulitskajas bok var riktigt bra!

Hanneles bokparadis sa...

alla dessa är verkligen läsvärda.

Klimakteriehäxan sa...

Werfel har jag läst något av, minns förstås inte vad. Finns ju hur mycket som helst att välja på till dagens tema!

Mrs Calloway sa...

Ulitskaja har jag läst annat av som jag tyckt mycket om

Znogge sa...

En intressant trio som alla på något vis ligger i tiden.

Mia Eggimann sa...

Det var helt nya böcker för mig.

Cinnamon sa...

Tack för tipsen!

Monika sa...

De här böckerna kände jag inte till.