Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

25 september 2023

boktriss P

Bokstaven P

Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn: Rosamunde Pilcher född 1924 i Cornwall, Snäcksamlarna är hennes mest lästa roman.

Boktitel: Puben vid floden av Veronica Henry berättar om en nedgången pub vid en flod.

Bokomslag: Skampärlorna (2021) av Aline Lilja Gladh är den tredje fristående delen av Örbyhusserien.

Boktriss hos: Mia.

11 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

Pilcher har jag läst något av. Snäcksamlarna tror jag att den hette. Veronica Henry känner jag igen men har inte läst något av. Aline Lilja Gladh är okänd för mig däremot

Znogge sa...

Pilcher är välbekant för mig i alla fall. En Passande trio :D

Hanneles bokparadis sa...

inte lätt att känna till alla

Klimakteriehäxan sa...

Just Snäcksamlarna har jag läst, tveksamt om jag läst nån mer av Pilcher.

femfemman sa...

Persson Giolito! Tycker att hennes böcker ligger på en betydligt högre nivå än hennes fars. Skriver om de delar av samhället som de flesta inte upplever. Både uppåt och neråt.
Sen är ju Rileys Sju systrar-böcker en vattendelare. Jag tycker att de är bra.´Ger förutom intrigen, en hel del info om mera okända historiska händelser. Pärlsystern utspelar sig till stor del i Australien.
Och som sagt... det sista som man skulle ha med.. det ha rjag inte fattat... men dett behöver jag ju inte hålla på och tjata om. God kväll!

Mia Eggimann sa...

Det var trevliga böcker, Veronica Henry har jag läst-

Robert W sa...

Skampärlorna är verkligen en riktigt bra spänningsroman!

Anna i Portugal sa...

Tänka sig, jag har faktiskt läst ganska mycket av Pilcher! Örbyhusserien får jag kolla in, tack!

Hanneles bokparadis sa...

Bra böcker alla tre.

Åsa sa...

Inte läst någon av dessa, men ser ut som en fin mix!

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, varierande bra böcker.