Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 januari 2024

bröder - tisdagstrio


Jag ringer mina bröder
av Jonas Hassen Khemiri där han berättar om alla kusiner, för vilka man alltid ställer upp. Ännu mer om man är äldst.
Överlevarna (2020) av Alex Schulman om tre bröder på sommaren i torpet.


Bröderna Karamazov (1880) av Fjodor Dostojevskij.


Bröder - temat tisdagstrio hos: Ugglan.

21 kommentarer:

Mösstanten sa...

Vi har båda bröderna Karamazov idag, men du har antagligen läst den. Jonas Hassen Khemiris bok vill jag också läsa.

femfemman sa...

Tycker att Khamiri är svårläst. Har dock bara läst den första av hans böcker. Schulmans böcker flyter mycket lättare. Gissar att det har med kultur att göra.Det som man känner igen blir enklare. God tisdag!

Hanneles bokparadis sa...

Tre bra böcker, i ryska böcker har alla tre namn, kan vara svårt hänga med.

Klimakteriehäxan sa...

Tre klockrena - märkligt att inte jag också tänkte på Schulman, men det gjorde jag inte.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, man kommer på fler efterhand

Ugglanoboken sa...

Borde nog läsa nåt mer av Schulman.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, Alex Schulman skriver verkligen fina läsvärda böcker.

Fialia sa...

Jag skulle villa kunna säga att jag läst något av Dostojevski, men troligtvis kommer det aldrig hända.

Maria sa...

Överlevarna vill jag läsa!

Maria Bokologen

Hanneles bokparadis sa...

jag är väldigt förtjust i Dostojevskijs böcker

Mia Eggimann sa...

Nej jag har inte läst dina böcker.

Cinnamon sa...

Jag ringer mina bröder och Överlevarna har jag läst. Bröderna Karamazov står oläst i hyllan.

Monika sa...

Bröderna Karamazov här också. Jag minns inte om jag har läst den.

Lotten sa...

Jag ringer mina bröder är en bra bok. Har både läst den och sett den som teater.

Hanneles bokparadis sa...

ibland får klassikerna vänta i bokhyllan.

znogge sa...

Schulmans böcker tycker jag om. En bra trio.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, bröder är relativt vanligt tema i böcker, bra böcker alla tre.

Jokke sa...

Bröderna Karamazov tycker jag mer än Jag ringer mina bröder. Tredje är okänd till mig.

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Jonas Hassen Khemiri är en av våra bästa samtidsförfattare.

FrökenChristina sa...

Bröderna Karamazov har jag faktiskt inte läst. Många andra av hans böcker men inte den.

Hanneles bokparadis sa...

Fröken Christina, Dostojevskij skriver tjocka böcker.