Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

06 december 2020

Vinterland av Kim Faber, Janni Pedersen

 "Under nästan en hel vecka var det mesta som vanligt. Juncker tog ut kompledighet och på kvällarna åt de middag tillsammans om hon inte jobbade sent. De gick och lade sig med var sin iPad, läste eller såg en film och somnade. Juncker kunde inte låta bli att fundera på om Charlottes tämligen liknöjda reaktion på makens affär berodde på att hon själv hade vänsterprasslat." (sid 112)


Vinterland (2020) av Kim Faber, Janni Pedersen är den första boken i serien om mordutredaren Martin Juncker. Det är dagen före julafton och Signe Kristiansen, utredningschef på mordroteln i Köpenhamn, blir uppringd av chefen. Semestern är slut: En enorm explosion har ägt rum vid julmarknaden på Nytorv. Nitton personer är döda, många fler skadade.

"Alla marknadsstånd, byggda av plywood och läkt, har rasat ihop och ligger nu utspridda - med sitt utbud av julpynt, stickade tröjor, hantverk och ekologiska livsmedel - över hela torget. På marknaden, bredvid resterna av en barnvagn, ligger en mörkblå barnkänga. Den är fläckig av blod." (sid 43)

Danmark är skakat, och man satsar allt för att ta reda på vad som hänt och vem som ligger bakom dådet. Gängkrig eller terrordåd? Den tidigare stjärnpolisen Martin Juncker, Signes gamla mentor, har efter ett gravt tjänstefel blivit förflyttad. Han bor med sin demente far och har i uppgift att leda den nyupprättade lilla lokala polisstationen. Signe saknar att få jobba med honom.

Det borde vara odramatiskt, tills ett spektakulärt fall hamnar på hans bord. Utredningen i Köpenhamn trampar vatten, och man byter ständigt spår, fram till att Signe får ett tips som pekar i en riktning hon inte kunnat föreställa sig i sin vildaste fantasi.
Vinterland
vann Danska kriminalakademins debutantpris 2020.  Modernista.

Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

okänd bok för mig. om jag får tid ska jag läsa den. tack för smakebiten!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en ny läsvärd debut.

Monika sa...

Den har jag tänkt läsa nu i december.

Lottens Bokblogg sa...

Den här står i hyllan och jag är rätt nyfiken på den.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, passar bra att läsa i december.

Lotten, en riktigt bra välskriven dansk deckare.

Ama de casa sa...

Tack för smakbitarna och ha nu en riktigt fin andra advent :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ama, Finlands självständighetsdag 🇫🇮

Znogge sa...

Tack för smakbiten. Den kommer jag att läsa!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, en deckare i min smak!

Lena i Wales sa...

Den låter bra.
Har dessutom fått en fin utmärkelse.
Trevlig advent!

femfemman sa...

Danmark brukar leverera bra deckare, såväl i bokform som film/tv-serier.Den här läser jag gärna!

Hanneles bokparadis sa...

Lena i Wales, önskar en fin Finlands självständighetsdag 🇫🇮

Anna-Lena, denna är riktigt läsvärd debut.

Villa Frejas bokblogg sa...

Passande titel så här års. Tack för smakbiten.

Boklysten sa...

Ha en bra Självständighetsdag! Den boken blir jag nyfiken på. Tack för smakbiten!

Bokdamen sa...

Tänkt att jag ska läsa den här någon gång....Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, lite juligt, fast inte direkt, deckare ju.

Boklysten, riktigt bra dansk debut.

Bokdamen, jag tror att du kommer att gilla denna.

Åsa sa...

Debutantpris 2020 lät ju lovande. Tack för smakbiten!

Paula sa...

Snyggt omslag. Jag läser ytterst få deckare, så hoppar nog över denna. Men har faktiskt idag läst ut Sofi Oksanens Koirapuisto som delvis var som en thriller. Trevlig andra advent o tack för smakbit

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, lovande författare som kan sitt ämne.

Paula, önskar en trevlig kväll.

Hanna / Rak i ryggen sa...

Ojoj, låter oerhört stereotypt men måste ju vara bra om den vunnit debutantpriset!

Hanneles bokparadis sa...

Hanna, jag har inte läst så mycket deckare, uppfattar inte denna som stereotyp.

Robert W sa...

Den här har jag läst. Riktigt bra.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, författarna kunde sitt ämne.

Anna sa...

Låter riktigt spännande, har lagt till den i min bokhylla. Tack för tips!

Hanneles bokparadis sa...

Anna, en spännande läsvärd deckare.