Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 oktober 2023

berg - tisdagstrio

vi har bergsträdgård, sönerna, svärdotter och barnbarn klättrar i berg.


Kvinnliga modernistiska författaren och poeten Nan Shepherd (1893-1981) finns på skotska fempundssedlar, blev nyfiken på hennes The Living Mountain (om berg, natur, fotvandring, litterära essäer).
De åtta bergen
av Paolo Cognetti berättar om vänskapen mellan två pojkar som blir vuxna. Underbara miljöer. Fantastisk både som bok och film, såg den med sonen.

Äventyrens Berg av Enid Blyton.

Berg & dal i boktitel eller författarnamn - temat tisdagstrio hos: Ugglan

19 kommentarer:

Mösstanten sa...

De åtta bergen har vi gemensamt idag och Äventyrens berg var gräsligt spännande när jag var barn. Nan Shepherd blir jag nyfiken på. Känner inte till.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, intressant med kvinnor som hamnar i sedlar.

Ylva sa...

De åtta bergen verkar bra. Det står ett litet ledset lamm på nedersta bilden. Eller också en annan ras än våra får som är ledsna om öronen hänger.

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, Paolo Cognettis bok och film är väldigt bra. Kul att ni har så många djur, jag vet inget om raser på lamm, men barnbarnen besöker olika bondgårdar nästan varje vecka. Bra mot allergier också att umgås med djur.

Znogge sa...

Bergsklättring är inte för mig vare sig i teori eller praktik. De åtta bergen har jag dock läst och tyckte om.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, gillar att titta när andra klättrar, både i verklighet och film 🧗‍♀️

Mrs Calloway sa...

skulle aldrig våga klättra i berg själv. därför läser jag gärna om det.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag är alldeles för höjdrädd... men det är varken mina barn eller barnbarn 🙂

Robert W sa...

Ett extra + för att du fick med Enid Blyton!

Klimakteriehäxan sa...

Enid is back in business! Skönt!

Hanneles bokparadis sa...

Blyton har skrivit även Äventyrens Dal

Anna i Portugal sa...

Har sett filmen De åtta bergen. Känner inte till de andra.

Mia Eggimann sa...

Här var det mycket berg, men jag har nog inte läst någon.

Monika sa...

Enid Blyton har jag ju läst en hel del av.

Hanneles bokparadis sa...

Visst är det något speciellt med berg!

Maria sa...

Cognettis bok blir jag jättesugen på! Tack för tips!

Bokologen.se

Hanneles bokparadis sa...

Maria, både boken och filmen är fin.

Lotten sa...

Tre okända för mig. Men Enid Blyton har jag förstås läst böcker av i barndomen.

Hanneles bokparadis sa...

varierande men bra böcker alla tre