Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 oktober 2023

boktriss S

Bokstaven är: S.
Författare
: Nämn en författare på bokstaven det får vara för eller efternamn: 

Mary Shelley är dotter till Mary Wollstonecraft (1759-1797), feminist som tror på fri kärlek, hon dör tidigt och dottern uppfostras av fadern. Mary Shelley (1797-1857) tror också på fri kärlek och rymmer med den romantiske skalden Percy Bysshe Shelley till kontinenten. Mary föder fyra barn, bara ett överlever. Som 19-åring skriver Mary om Frankenstein, som skapar ett namnlöst monster.

Boktitel: En boktitel där boken ska börja på måndagens bokstav:
Spöket : olyckligt kär i djur (2022) av Aase Berg


Bokomslag: Spökmysteriet av Sören Olsson.

Boktriss hos: Mia

11 kommentarer:

femfemman sa...

Alldagliga jag gillar ju Sofie Sarenbrants böcker. Liksom Christina Larsson. Skendåd heter en av alla titlar. SARA Larsson, Aldrig mer, läste jag senast. Mycket bra och tänkvärd. God kväll!

Mia Eggimann sa...

Luna är en trevlig serie tycker jag.

Hanneles bokparadis sa...

barnbarnen gillar Luna-böckerna

Mrs Calloway sa...

Spöket läste jag. fult bokomslag men innehållet är bra. brukar gilla Aase Berg. Wollstonecraft och Mary Shelley är intressanta kvinnor var och en på sitt sätt

Hanneles bokparadis sa...

Aase Berg är intressant författare

Robert W sa...

Frankenstein är en förvånansvärt kort roman om man betänker dess ryktbarhet. Men man skrev inte lika långa romaner då som nu.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, man skrev ju för hand, boktryckeriet inte så avancerat.

Klimakteriehäxan sa...

Jag är till skillnad från dig väldigt skeptiskt inställd till Aase Berg.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, har du läst henne?

Åsa sa...

Jo, en viss del spöken skall det ju vara fokus på såhär års numera.

Hanneles bokparadis sa...

Åsa, spöken passar verkligen denna årstid 👻