Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

11 mars 2012

Äntligen efter 25 år

Estelle hette den leukemisjuka frun till en läkare.
Äntligen lyckades jag läsa färdigt Domina av Barbara Wood, passande läsning under Kvinnodagen. Vi städade i förrådet och jag hittade en pärm med en följetong ur Hemmets Veckotidning från 1986. Då tyckte jag det var spännande med Samatha Hargrave som föds i det viktorianska London men flyttar till New York 1878 för att kunna utbilda sig till läkare. Nu köpte jag boken också, hann aldrig läsa färdigt följetongen då, för jag stod mest vid spisen och födde barn, dock utan dr Hargraves hjälp. Mycket fördomar och annat, välskrivna detaljer för Wood har medicinsk utbildning och är historiekunnig. En fin lärorik läsupplevelse som påminner om att fördomar inte borta, fortfarande 2012 har kvinnor i många länder mycket dålig kunskap om hygien och elementär sjukvård.

4 kommentarer:

Znogge sa...

Det som är vardagsmat för oss kan bli livshotande i ett fattigt land...

Hannele på Hisingen sa...

Znogge, precis så är det...

Mrs Calloway sa...

städning av källare, vind, förråd och garage är väldigt spännande och väcker många minnen

Hanneles bokparadis sa...

Mrs C, därför är det så svårt ;)