Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

23 augusti 2017

Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan

"den helt makalösa frukosten som var inkluderad i biljetten: stora kannor med färsk, gräddig mjölk att ha till gröten som kokades i stora kar, och till det salt, socker eller honung, piroger med närproducerat rökt bacon, kvadratisk Lornekorv, kedgeree eller äggröra med rökt lax från en loch inte långt därifrån och tillräckligt mycket te och kaffe för att få även midsommarfirarna att nyktra till" (sid 265).
Den lilla bokhandeln runt hörnet av Jenny Colgan berättar om Nina Redmond som älskar böcker men hotas av avsked som bibliotekarie och blir tvungen att flytta till Skottland. Och dit vill jag också flytta efter att ha läst boken, en riktigt lockande turistguide. I bokbilen säljs olika författare, många olika titlar nämns, passande för olika personer, rena biblioterapi. Man vill bara fortsätta att läsa om Ninas turer med fint pyntad bokbil, hennes nattliga picknickar med lokförare, lokala fester och mys i läsfåtöljen.

"Hon hade dukat långbord ute på gården med tjocka skinkskivor med piccalilli och senap till, färskt hembakat bröd i grova skivor med extrasaltat smör, fuktiga osthjul av vit- och blåmögelost, krämig potatissallad och en fräsch gurk- och grönsakssallad med fänkål, apelsin och havre som såg delikat ut, följt av enorma äppelpajer och varm skummande grädde från mejeriet." (sid 306)
Flytt, flyttade, flyttat är temat på Kulturkollo.

8 kommentarer:

znogge sa...

Jag tyckte mycket om den boken!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag vill läsa mer av Colgan.

Joelinda sa...

Det låter ju jättemysigt men jag kan inte låta bli att undra hur alla feelgoodhuvudpersoner överlever ekonomiskt på att ha bokbussar, antikvariat, bed & breakfast och små blombutiker.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, inget man behöver bekymra sig om, bara njuta :)

Ylva sa...

Åh, Skottland, bibliotekarie, bokbuss, godsaker! Allt man vill ha! :-)

Hanneles bokparadis sa...

Ylva, eller hur! :)

KajsaLisa sa...

Kanske vore något för mig som aldrig kommer utanför London, brittisk landsbygd.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, jag tyckte mycket om boken.