Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 augusti 2017

vissa män har svårt för kvinnor

Ingenjören nr 2*2017 har en artikel där kvinnliga ingenjörer blivit intervjuade på manliga arbetsplatser; bygg, industri, ekonomi. En kvinna fick kommentaren: "Män är lite känsliga. Du måste förstå att vissa män här har svårt för kvinnor." (sid 39). Detta är inte för hundra år sedan utan något som pågår i Sverige idag. Det är synd om dessa män. Eller? Hårresande intervjuer, själv känner jag igen detta när jag hjälpt män och de tar hela äran.
Som ung och nyanställd vågar man inte protestera, varken mot sexistiska skämt eller att ha blivit orättvist befordrad. Även om kvinnan är expert och duktigast, kan hon bli utesluten på mötena. Mellancheferna har för lite makt att åtgärda även om viljan finns. En del kvinnor försöker ändra sin klädsel till mer maskulint, prata som män eller så slutar de.

Det behövs bra manliga mentorer till män: "När män säger att de vill satsa på kvinnor, vill ha dem som chefer och visar det genom att stötta kvinnorna kommer andra män att ta efter. Män följer ofta andra män." (sid 41)

5 kommentarer:

znogge sa...

Tack och lov så fungerar det inte så på min arbetsplats men jag kan tänka mig att det inte är helt ovanligt. Tyvärr är inte kvinnor alltid så toleranta mot kvinnliga kollegor som blir chefer...

Hanneles bokparadis sa...

Znoggee, kanske kvinnorna inte är minoritet, sant att det kan vara tufft på kvinnliga arbetsolatser, på annar särr.

Veiken sa...

Det gäller att jobba vidare och se till att det händer mer på den fronten!!!!!!!!!

Villa Frejas bokblogg sa...

Tyvärr inte alltför ovanligt. Inte heller att kvinnor klättrar på kvinnor när vi i stället borde stötta varandra.

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, unga nyanställda kvinnor på manliga arbetsplatser har inte det lätt.

Freja, kvinnor är ibland dåliga på att stötta varandra.