Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 september 2017

En trogen kvinna av Jane Gardam

"I St James's Park lutade hon sig mot broräcket såg på änderna som cirklade omkring och varenda and blev en himmelsk and och bron var gjord av silver och diamanter var utspridda på den leriga stigen. Pilarna vajade och suckade över vattnet. Hon gick uppför Birdcage Walk och över Horse Guards Parade, skamfilad och färglös av sandsäckar som låg kvar efter kriget här och där i sjunkande högar. Hon gick förbi dörren till Downing Street nummer 10, som behövde målas, och till floden som flöt djup och snabb intill henne" (sid 141)
En trogen kvinna av Jane Gardam börjar fint med att beskriva området där Sir Edward Feathers bor i byn Donhead St Ague, området är även kallad Thomas Hardy-land. Nu bor Feathers ensam efter hustrun Betty dött. Han ser tillbaka på deras liv, som börjar med okonventionellt frieri och bröllop mellan dessa två ensamtbarn, som skickats till olika internatskolor. Nu vill Feathers inte bli lämnad något mer. Hon lovade att aldrig lämna honom.

  "Om ni någonsin kommer tillbaka till England", sa han, "skulle ni vilja komma på min idrottsdag då? Jag är väldigt duktig. Jag vinner allt och det kommer aldrig någon och tittar på mig för mina föräldrar är alltid någon annanstans. Härborta, till exempel."
  "Jag skulle behöva be dem om lov."
  "Åh, det går bra. Skolan har inget emot det. Jag skulle kunna säga att ni är min barnflicka." (sid 47)
Flera smakbitar: HÄR.
En engelsk gentleman av Jane Gardam (1928-) är första delen och berättar om Sir Edward Feathers som änkling och pensionerad jurist som lever ensam i ett stort hus i Dorset. På julafton låser han ut sig och blir tvungen att ta sig i tofflor i snöstorm till grannen som varit hans gamla fiende i Hongkong.

29 kommentarer:

Joelinda sa...

Det där låter som en passande bok för dig, Hannele, så engelsk som den verkar! Du får rapportera vidare när du hunnit läsa mer, jag är lite nyfiken på denna bok.

Hanneles bokparadis sa...

Joelinda, väldigt brittiskt, om en försvunnen tid om Imperiebarnen som föräldrarna inte prioriterade, och dagens England de inte känner igen.

Monika sa...

Jag är så nyfiken på den här serien, tror jag vill läsa den.

Hanneles bokparadis sa...

Monika, jag tyckte mycket om dessa två och köar för den 3:e

Johannas deckarhörna sa...

Låter som en härlig bok om man älskar allt brittiskt :)

Hanneles bokparadis sa...

Johanna, även lite historia som jag inte visste så mycket om :)

Robert W sa...

"Varenda and blev en himmelsk and." Det var väl fint.

astridterese sa...

Det var veldig fine smakebiter. Jeg likte spesielt godt broen av diamanter og sølv. Det hadde vært noe :-) Men den hadde koster milliarder om ikke billioner! :-)
Ha en riktig fin søndag!

Boklysten sa...

Blir nyfiken på den här serien. Tack för smakbiten!

Mia Eggimann sa...

Ja men det låter småintressant.

Mrs Calloway sa...

jag gillade båda delarna väldigt mycket

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, det tycker jag också!

Astrid Terese, allt kan man inte få för pengarna!

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, väldigt trevlig läsning.

Marie, jag tyckte mycket om de två första böckerna.

Mrs Calloway, jag köar för den 3:e

Lottens bokblogg sa...

Tack för smakbiten

znogge sa...

Jag gillar böcker med bra miljöbeskrivningar! har man själv besökt staden så är igenkänningen så givande :D

Mrs. B sa...

Å, det här måste var böckerna om Old Filth, eller hur? Vilka fina omslag på de svenska utgåvorna.

Bokdamen sa...

Tyckte om första boken och den här ligger i en läshög och väntar ;)

Hannele på Hisingen sa...

Lotten, igenkänning är alltid trevligt :)

Mrs. B, precis samma böcker, inbjudande omslag.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, var så god!

Bokdamen, nu väntar jag på den 3:e :)

Helena sa...

Låter som trevlig läsning :)

TinaO sa...

Tack för smakbiten! Låter som fin läsning.

Hanneles bokparadis sa...

Helena, helt i min smak :)

Tina O, jag tyckte mycket om denna.

Lena sa...

Har inte hört talas om dessa böcker. Tack för smakbitarna.

Åsa sa...

Blir jag nyfiken på. St James's Park är så väldigt fin, åtminstone när vi har varit där och som jag minns den. :)
Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Lena, ganska nya böcker.

Åsa C, vi har sett vårblommor där redan januari.

Anna/notonmusic sa...

Låter som ännu en underbar berättelse! Den får åka upp på min "att läsa" lista bums! 😊

Hanneles bokparadis sa...

Anna, jag tror du skulle gilla denna författare.

Linda sa...

Jag blir sugen på Jane Gardams böcker bara för de snygga omslagen:).

Hanneles bokparadis sa...

Linda, jag förstår, väldigt trevlig läsning :)