Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 oktober 2017

88 böcker du inte behöver läsa

88 böcker du inte behöver läsa av Kalle Lind handlar delvis om mitt eget bibliotek... många av mina böcker finns nämnda. Jag älskar rota i gamla böcker, sparar många. Lind har gått noga i väga, läst böckerna och ger sitt omdöme, lite som Det bästas förkortade romaner - när man vill hänga med i snacket om de senaste. Eller ha koll på det som är passé.
Fortfarande är jag glad åt Laga gott i mikrovågsugn (1988), vi levde ju någon månad utan ugn under byggtiden, hade bara en kokplatta. Jag lärde mig laga allt i vår mikro, till och med baka pajer. En bok jag inte vill slänga, även ännu äldre kokböcker tycker jag om att läsa; dukning, kläder, gamla recept. Kom in på en öl och en smörgås av Ehrenmark har jag och en del liknande böcker, nostalgi. Nio kvinnor - nio liv av Ebba Witt-Brattström finns i min bokhylla, intressant att läsa hur saker och människor förändras.
Bill diktatorn av Richmal Crompton är första bok jag köpte av honom, blev nyfiken på det knasiga omslaget, men har inte läst den än. Klädd som pojke (1932) av Viva Lütken såg jag på loppis men lät bli att köpa - gamla könsroller kan vara kul läsning. Tolkiens arv (1978) av Åke Ohlmarks finns i min bokhylla, ännu oläst.
Olof Lagercrantz av Sven Stolpe har jag i mitt bibliotek, två produktiva herrar som inte gillade varandra. Kokböcker, barnböcker, sex, politik, religion är ämnen som föråldras. Intressant att se vilka böcker lever längre. Många böcker har bäst-före-datum, tills någon litteraturforskare kommer på något som ingen annan har kommit på. Kalle Lind har hjort ganska brett urval av de mer eller mindre knasiga föråldrade böckerna.

16 kommentarer:

znogge sa...

Det var en lite annorlunda for av boktips men varför inte ;-)

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, jag vet inte om de är direkt tips, men jag gillar knasiga böcker :)

Villa Frejas bokblogg sa...

Kul att lite annorlunda och bortglömda böcker hamnar i fokus. Hörde när han pratade om sin bok i Nyhetsmorgon för ett tag sen.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, visst är det kul, såg honom på tv, mycket böcker Lind har!

Nilmas Bokhylla sa...

Härlig idé att skapa en bok om böcker man inte behöver läsa, haha!

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, eller hur, Kalle Lind hann före mig!

Klimakteriehäxan sa...

Kalle Lind har roliga idéer. Fast jag klarar mig utan den här boken tror jag.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, säg inte det, man kan aldrig veta :)

Mrs Calloway sa...

Kalle Lind är rolig. men inte så rolig som han tror. jag har redan reserverat denna på biblioteket

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, jag har också lite torr humor...

KajsaLisa sa...

Ha ha, såg när dom intervjuade honom om boken, rätt kul typ.

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, vilken galen idé!

Kerstins bokblandning sa...

Du har lite fler av de 88 än jag :-)

Hanneles bokparadis sa...

Kerstin, jag gillar knasiga böcker :)

Jokke sa...

Vacra bilder av dina böcker (jag menar Richmal Cromptons böcker :)

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, Cromptons böcker ganska populära.