Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

16 oktober 2017

New York


Berätta om tre romaner, filmer, TV-serier som utspelar sig i New York! föreslår Lyran. I veckan hittade jag i mataffären den nya The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald med Leonardo DiCaprio, har inte hunnit se den än, sett bara den gamla.


Domina av Barbara Wood handlar om den brittiska Elizabeth Blackwell, den första kvinnliga läkaren. Hon föds i det viktorianska London men flyttar till New York 1878 för att kunna utbilda sig. Wood själv har medicinsk utbildning.
Sunset Park av Paul Auster berättar om nutid, finanskris, fyra huvudpersoner: musiker, konstnär, litteraturvetare. De vill ockupera ett hus, allt i livet går inte att planera. Auster skriver lågmält om människor i sin egen stad. Det var för länge sedan jag var i New York, en stad med kontraster.
I New York hittade sonen Organizing for Dummies av Eileen Roth, han tycker jag behöver den, innehåller många bra tips för en slarvig mor.

10 kommentarer:

Mia Eggimann sa...

Domina har jag i bokhyllan men oläst, de andra har jag inte läst.

Hanneles bokparadis sa...

Marie, Domina är riktigt bra, med viss verklighetsanknytning om den första kvinnliga läkaren.

Boklysten sa...

Organizing for Dummies skulle jag nog också behöva.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, osäker om den hjälpt :)

Mrs Calloway sa...

mataffären hade ju slutat med filmer! paret Auster, förstås, men Domina kände jag inte till

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, en annan mataffär, filmerna reas...

TinaO sa...

Auster har jag inte läst, men är nyfiken på. Tack för dina tips!

Hanneles bokparadis sa...

Tina O, New York-paret Paul Auster och Siri Hustvedt har varit produktiva båda två.

Ugglanoboken sa...

Paul Auster skriver förstås ofta om New York - det tänkte jag inte på...

Hannele sa...

Helena, många böcker jag glömde...