Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 maj 2018

om mammor - topplista

Muminmammans kokbok av Tove Jansson innehåller 150 bra recept med citat ur Muminböcker. Tips om hur man fixar en trädgårdsfest, lagar Filifjonkans restlåda, äppelpannkaka eller Muminmammans förkylningssaft.
Mitt namn är Lucy Barton av Elizabeth Strout berättar om förhållandet mellan mor och dotter. Lucy ligger på sjukhus efter en operation när hennes mor, som hon inte har talat med på flera år, kommer på besök. Tystnad i början, sedan börjar mamman berätta, Lucy tycker om att lyssna på henne.
Min pappa är snäll och min mamma är utlänning av Emmy Abrahamson är en smårolig bok om Alicja vars mor är polska, annorlunda en kompisars mammor, hon är nyfiken, frågar massa och ger kompisar mat.
Mamma är bara lite trött av Sara Beischer är en berättelse om Minna vars make Niklas inte gör något hemma, lämnar inte barn till förskolan, sorterar inte smutstvätt, eller handlar på vägen hem från jobbet, fixar inte mat eller plockar inte disken. Det gör Minna och blir trött.
Skyddsängeln i Belfast (1986) av Lynne Reid Banks berättar om den tolvåriga Maura vars mor är  trött av all nattvaka och täta födslar. Maura får ta hand om sin gråtande lillebror, klä på och skicka honom till skolan och ge den sista gröten till sin utvecklingsstörda storasyster. Storebror sitter i fängelse och pappan borta med motståndsrörelsen.
Mors dag snart, Johanna vill få tips på böcker om mammor.

21 kommentarer:

znogge sa...

Bra val! Jag gillar kokböcker där man låter litterära gestalter bli delaktiga. Nytta med nöje och spännande för de små. Våra barn har alltid fått vara med i köket sedan barnsben och de tyckte det var väldigt roligt!

Monika sa...

Har inte läst någon av dessa, men de låter som intressanta böcker allihop.

Mösstanten sa...

Vilken bra lista! Jag får lust att läsa alltihop. Ja, kokboken kanske jag bläddrar i. Alla böckerna är nya för mig.

Villa Frejas bokblogg sa...

Intressanta tips. Även jag har med Mamma är bara lite trött.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, litterära kokböcker är verkligen roliga!

Monika, alla böcker är mycket läsvärda.

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tyckte om alla dessa.

Freja, fast vissa mammor skulle behöva bättre makar...

violen sa...

Genomtänkta boktips som alltid.

Hanneles bokparadis sa...

Violen, tack, mödrar förekommer på många ställen.

Annette sa...

Två av böckerna har jag läst, och jag blir sugen på Muminmammans kokbok, jag vill gärna läsa hennes tips om en mysig trädgårdsfest :)

Ylva sa...

Muminboken ser jättefin ut! Jag vet att jag gillade Skyddsängeln i Belfast när jag läste den som liten, kanske värd en omläsning.

Mrs Calloway sa...

jag gillade Lucy Barton. Muminmammans kokbok kan jag tänka mig att bläddra lite i.

Hanneles bokparadis sa...

Annette, mysigt nu när man kan äta ute i trädgården :)

Ylva, Skyddsängeln i Belfast är en tänkvärd bok.

Mrs Calloway, visst är Lucy Barton fin.

Ugglanoboken sa...

Lucy Barton finns med på min lista också. Den där muminkokboken verkar ju intressant!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, tror jag hittade den på antikvariat i Stockholm.

Vargnatt sa...

Muminmammans kokbok verkar charmig!

Mia Eggimann sa...

Mamma är bara lite trött har jag läst, bra bok.

Hanneles bokparadis sa...

Vargnatt, ett litet fynd.

Marie, men jag blev lite sur på den late maken.

Bokdamen sa...

Lucy Barton har jag tänkt läsa framöver, gillade Olive Kitteridge av författaren.

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, trevligt sätt att skriva.

Lena sa...

Vilka trevliga val.

Hanneles bokparadis sa...

Lena, alla böcker var i min smak.