Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

03 juni 2018

Godnattsagor för rebelltjejer 2

Godnattsagor för rebelltjejer 2 av Elena Favilli, Francesca Cavallo med 100 nya berättelser om verkliga och fantastiska kvinnor, lika rolig läsning för mig som för barnbarnet. Kvinnor som åstadkommit något speciellt, som en mongolisk örnjägare, en irländsk pirat,fransk lindansare,  en fransk akrobat, en engelsk deckarförfattare, en italiensk borgmästare, britisk ultramaratonlöpare, en rumänsk hjärnkirurg, amerikans kvinnlig brandman, en graffitikonstnär från Afghanistan, en svensk drottning Kristina och många fler.
Rebelltjejer, julklapp till äldsta barnbarnet.

14 kommentarer:

znogge sa...

Det låter som en härlig bok för flickor i olika åldrar!

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, härlig bok även för mig! ❤️

Veiken sa...

Bra med tips på böcker till barnbarnen. Dom behöver något som kan fånga deras intresse för böcker

Hanneles bokparadis sa...

Veiken, dessa två böcker är intressant läsning även för oss vuxna.

Tantaugusta sa...

Tack för tips! Vi har första delen, ska komplettera med del två också.

Hanneles bokparadis sa...

Tantaugusta, så intressant läsning, vill behålla boken själv :)

Ugglanoboken sa...

Härligt att det nu finns en del till! Ska läsas!

Hanneles bokparadis sa...

Helena, helt underbara böcker om kvinnor en knappt känner till, vill behålla och inte ge till barnbarnet :)

Klimakteriehäxan sa...

Låter bra!!!

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, även du skulle gilla läsa om alla dessa kvinnor!

Annette sa...

Jättefin och inspirerande bok, tack för tipset om uppföljaren!

Hannele på Hisingen sa...

Annette, jättefina böcker, vill nästan behålla själv :)

Nilmas Bokhylla sa...

Åh, den vill jag ha!

Hanneles bokparadis sa...

Nilma, jätteintressant läsning!