Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

22 juli 2018

Hur läsa och varför av Harold Bloom

"Vi bör läsa i många syften, och få rikligt och varierande utbyte av vår läsning, men uppodlandet av ett självständigt medvetande är utan tvivel ett huvudsyfte när man läser djupt, och det kanske största utbyte man kan ha av litteraturen. Livsglädje och insikt: det är sådana sidor av den ensamme läsarens medvetande som stärks mest av hennes läsning." (sid 209)
Hur läsa och varför av den amerikanske litteraturvetaren Harold Bloom har varit svår att få tag på, trevligt att Modernista nu ger ut den. Bloom inleder med att guida genom de stora genrerna poesi, roman, novell, drama. Och sedan vidare till sina lyrik-älsklingar: William Shakespeare, John Milton, William Blake, Emily Dickinson och andra, innan han introducerar sitt hemlands epik (berättande litteratur).

Bloom tycker mycket om Noveller. Han är en beläst klok man, en behöver inte alltid hålla med honom, men han är riktigt givande läsning. Hans tankar och funderingar väcker ens egna tankar till liv. God litteratur får en att tänka, får en att lära känna sig själv. Bloom har inga pekpinnar, bara förslag till hur man kan läsa. Att lyssna/läsa en bra bok kan vara bättre än lyssna till en annan människa, skriver han. Är man inte den ensamma läsaren, så finns det mycket intressant att prata om med andra bokläsare.

Boken är riktigt rolig läsning, jag läser några kapitel varje varm sommardag och tänker: Imorgon får jag läsa vad Bloom tycker om William Wordsworth! "Läser man över huvud taget modern poesi, då har man på sätt och vis läst William Wordsworth, även om man aldrig läst honom" (sid 141) skriver han. Själv kan jag ju inte jämföra eller lyfta fram det bästa av äldre engelsk poesi; äldre ord, begrepp vilka är omöjligt att googla till, men Bloom ger intressanta vinklar. Så jag hoppade inte över en enda sida i kapitlet Dikter.

"Att vara ensam är vanligen det som kännetecknar våra livsvillkor; hur ska vi befolka denna ensamhet? Dikter kan hjälpa oss att tala med oss själva mer redigt och mer uttömmande, och avlyssna det vi säger." (sid 91)

Bland Romaner finns det en del klassiker man läst, eller har avsikt att läsa; Emma avJane Austen, Henry James, Dickens, Stendhal, Proust, Mann och andra. Melville, Faulkner, Toni Morrison. Skådespel lyfter fram Shakespeare, Ibsen, Oscar Wilde. Bloom avslöjar mycket om handlingen, en får nog ut mest av Bloom om man läst böckerna först och sedan studerar, hur Bloom lyfter fram det läsvärda och jämför med andra författare. Nu kommer jag säga igenkännande "aha!" betydligt oftare när jag läser bra litteratur.

"Inledningsvis pekade jag i förbigående på det faktum att antalet seriösa romanläsare krymper i rask takt, och när jag läser om Proust inser jag att flykten från romanen måste ses som ett utdömande av vishetslitteraturen. Ty var finner vi visdom i våra dagar?" (sid 225)
Flera smakbitar: HÄR.

25 kommentarer:

znogge sa...

Det låter som matnyttig litteratur! Själv läser jag oftast för nöjes skull även om all litteratur inte är direkt lättsmält!

Hanneles bokparadis sa...

znogge, det bästa är att det finns böcker för alla smaker! ❤️

Mrs Calloway sa...

jag gillar Bloom och jag har den äldre upplagan. undrar just hur mycket som skiljer. tack för alla smakebitarna!

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, visst har Harold Bloom många intressanta tankar, bra att boken nu blivit tillgänglig för flera bokläsare.

Mösstanten sa...

Tänkvärt, verkligen. Jag skulle gissa att man kan ha glädje av hans poesifestival också som inspiration till att läsa lite?

Mösstanten sa...

det han skriver om poesi.

Monika sa...

Jag kommer att fortsätta hävda att det viktigaste är att man läser :)

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, jag tror Bloom mest läser bra poesi, han har undervisat unga i att läsa.

Monika, så är det nog :)

Ama de casa sa...

Hmmm... Jag bara läser jag utan att bry mig så mycket om hur och varför... Det går bra det med :-)

veronica sa...

Tusen takk for smakebiten og tanker :-)

Villa Frejas bokblogg sa...

Låter som en klok man. Jag läser för nöjes skull, för att må bra, känna mig mindre ensam och för att lära mig nya saker som jag sedan kan diskutera.

astridterese sa...

Denne boken fikk jeg virkelig lyst til å lese. Jeg skal se om ikke den er tilgjengelig til Kindelen min. Jeg er også veldig glad i noveller, og leser dem mellom andre bøker. Jeg prøver også å få lest litt dikt, men jeg er ikke flink til å ta meg tid til det.
Ha en riktig fin sommersøndag!

Hanneles bokparadis sa...

Ama, ibland vill man gå vidare, bara man själv är nöjd :)

Veronica, var så god!

Hanneles bokparadis sa...

Freja, intressant att diskutera med andra hur de upplevt böcker.

AstridTerese, boken finns även på engelska, säkert på biblioteket.

Klimakteriehäxan sa...

Det är ju himla tur att man kan njuta av en skriven text utan att för den skull nödvändigtvis uppskatta själva innehållet, eller dela den skrivandes åsikter.

Bokdamen sa...

Tack för smakbiten. Jag läser för många olika sakers skull, men funderar inte så mycket över varför och hur ;)Vet att vi pratade en del om Blooms teorier när jag pluggade litteratur med genusinriktning....

Lottens Bokblogg sa...

Ja, det finns ju många skäl till att läsa. Huvudsaken är att man läser.

Hanneles bokparadis sa...

Klimakteriehäxan, text och författare ska man hålla isär... inte vanligt att deckarförfattare dödar.

Bokdamen, Bloom läser även kvinnliga författare, det finns nog böcker för alla smaker.

Lotten, en har svårt att tänka livet utan böcker.

Boklysten sa...

Tack för smakbiten!

Paula sa...

Jag är inte tillräckligt beläst för att kunna ta till mig det resonemanget. Jag läser för att underhållas, för att lära mig nytt och för att se saker och ting ur olika aspekter och vinklar. Varje bok lär mig något nytt. Men jag ägnar ingen tid åt böcker som inte fångar mitt intresse, traggel har jag avskytt sedan skoltiden. Noveller vet du säkert redan att jag diggar. Läser en bok nu, Båten, av Nam Le. Mycket intressanta och annorlunda. Kan det ha med mitt dåliga tålamod att göra? Jag vill snabbt kastas in i nya miljöer och situationer..

Åsa sa...

Verkar som mycket tänkvärt och klokt. Tack för smakbiten!

Bokdivisionen sa...

Har du läst littvet eller är du bara intresserad? Jag ska läsa genusvetenskap i höst på kvällstid men funderade lite halvt på littvet efter det.

Hanneles bokparadis sa...

Boklysten, var så god!

Paula, jag har tålamod när det behövs, Båten innehåller väldigt intensiva noveller.

Åsa, intressant att läsa sådant ibland.

Bokdivisionen, jag har läst tre terminer littvet, har nog alltid varit intresserad av böcker på olika nivåer. Läste en termin kvinnohistoria eller liknande.

KajsaLisa sa...

Själv skall jag passa på att läsa nu när jag är ledig, det blir del 2 i en Churchillbiografi och Arne Anka

Hanneles bokparadis sa...

KajsaLisa, Churchill är intressant, finns många åsikter om hans gärningar.