Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

20 juli 2018

ingen gammal bibel, Bremer 1860

Såg en liten oansenlig bokrygg, bara slump att jag tittade i den; Fredrika Bremers Livet i Gamla Världen : dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland (Schweits, Italien, Palestina, Turkiet, Grekland och dess öar, 1860), hon levde fortfarande, dog på nyårsafton 1865.
 
Tidigare hittade jag Fredrika Bremers Hemmen i den nya världen : en dagbok i brev, skrivna under tvenne års resor i Norra Amerika och på Cuba (1853), en bok från tiden hon levde! Nästan magiskt att hålla och läsa i den. 
Fredrika Bremer var en resande dam som gjorde många åkturer, även England om hösten år 1851, utgiven och kommenterad av Klara Johanson (1922).

13 kommentarer:

Mösstanten sa...

Den om England visste jag inte om. Tror jag har läst t de andra två.

Christina Karlsson sa...

Vilka skatter!

Hanneles bokparadis sa...

Mösstanten, Fredrika Bremer var mycket berest, kul att läsa om hennes resor,

Christina, verkligen!

znogge sa...

Vilken tur att du hittade den! En intressant kvinna minst sagt.

Hanneles bokparadis sa...

Znogge, ibland ser en rätt saker - och känner till böckerna.

Villa Frejas bokblogg sa...

Så vackra böcker. Vilken skatt.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, jag som alltid varit intresserad av Fredrika Bremer.

Jokke sa...

Jag visste inte vem är Fredrika Bremer. Jag tittade på Wikipedia. Fredrika föddes i Tuorla, i Piikkiö. Jag har besökt där. Där finns i dag yrkesskola Livia, och Åbo universitets observatorio, och någonlags hotell, och växthus osv

Hanneles bokparadis sa...

Jokke, precis, jag och Fredrika föddes i samma stad, Åbo.

Bokdivisionen sa...

Gymnasieskolan jag gick i hette Fredrika Bremer. Jag tänkte aldrig på vem hon var då. Nu när jag läser Ett jävla solsken så vill jag läsa henne!

Hanneles bokparadis sa...

Bokdisionen, jag läste någon tidningsartikel om henne i tonåren och har alltid varit lite intresserad, kul att ha gått på hennes gymnasium! Ester Blenda Nordström är också intressant kvinna, såg dokumentären om henne på svt.

Creutz sa...

Underbart vackra volymer!

Hanneles bokparadis sa...

Creutz, fortfarande bra innehåll!