Jag är anglofil och biblioman, har överdrivet intresse för att samla och äga böcker, läser, fotograferar, periodvis läsare; läser olika mycket olika böcker. Min barndomsdröm om ett eget bibliotek är uppfylld, är gift med en bokläsare som älskar Fantomen. Som mormor och farmor läser jag även barnböcker. Jag mår bra av att omges av böcker, att vara beroende av böcker måste vara det nyttigaste beroendet. Litteraturbanken. My own photos.

Leta i den här bloggen:

17 februari 2019

Ärr av Auður Ava Ólafsdóttir

"Bredvid sängen står bokhylla som vittnar om min mors största intresse; krigshistoria, och då särskilt andra världskriget. Där står Napoleon Bonaparte och hunnernas kung Attila sida vid sida, där finns en bok om Koreakriget och en annan om Vietnamkriget, och där ser jag de två i brunt läder inbundna Verdenskrig 1 och Verdenskrig 2. 
   Besöket följer ett fastställt program som är hugget i sten och det första hon frågar är om jag har tvättat mig om händerna.
   - Har du tvättat händerna?
   - Ja, det har jag.
   - Det räcker inte med att skölja av dem, man måste hålla dem i trettio sekunder under den heta strålen." (sid 21)
Ärr (2017) av Audur Ava Ólafsdóttir (översättning Arvid Nordh) berättar om medelålders Jónas, frånskild, ensam. Han besöker sin gamla mor som pendlar mellan då- och nutid. Han har tappat lusten att leva. Han städar och rensar och hittar sina gamla dagböcker. Han packar ner dagböckerna och verktygslådan. För att hans enda dotter Gudrun inte ska behöva ta hand om hans döda kropp, reser han till ett land utan namn, och tar in på Hotel Silence. Ett märkligt öde land efter långt krig. Jónas tänker mycket på ärr i kroppen, egna och andras. Jag tyckte om boken, fick Nordiska rådets litteraturpris 2018.

  " - Vi var tvungna att vara säkra på att du inte var här i samma ärende som den andra gästen.
   "Den andra gästen" är förmodligen mannen bredvid mig.
   Efter ett krig är allt till salu, sa han.
   - Jag berättade för Maj att du bara hade köpt rakhyvlar. Och tagit en kulspetspenna. Och att du sedan hade återvänt tre gånger för att lämna en bok och låna en ny ur boklådan." (sid 133)
Flera smakbitar: HÄR.

26 kommentarer:

Mrs Calloway sa...

har funderat på om jag ska läsa denna eller inte. har läst två av hennes tidigare och var inte särskilt begejstrad. tack för smakebiten!

Rak i ryggen sa...

Tack för smakis. Läst halva denna på originalspråk, sen gav jag upp. Kanske ska fortsätta på svenska.

Hanneles bokparadis sa...

Mrs Calloway, denna tyckte jag om.

Hanna, isländska låter svårt.

Anna Christina sa...

En för mig ny bekantskap. Tack för tips.

Hanneles bokparadis sa...

Anna, jag har inte läst så mycket isländskt, tyckte om denna.

Monika sa...

Den tror jag att jag har sett på någon bokblogg. Isländskt brukar vara speciellt.

Mösstanten sa...

Jag tyckte också om den. Vacker, allvarlig, humoristisk och med värme. Inte så omfattande text men den innehåller så mycket.

Znogge sa...

Tror inte den är något för mig men tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

Monika, denna var lättläst, fast kanske inte helt som en "vanlig" bok.

Mösstanten, helt klart en läsvärd bok.

Znogge, jag blev positivt överraskad.

Ama de casa sa...

Tack för smakbiten! :-)

Ha en finfin söndag :-)

Hanneles bokparadis sa...

Benita, helt ny isländsk bok.

Ama, önskar dig detsamma :)

astridterese sa...

Å, denne gleder jeg meg til å lese. Den står i hyllen sammen med bøkene jeg skal lese først. Men der står det også 20 andre bøker :-) Jeg tror likevel den skal få komme først i køen!
Ha en riktig fin søndag!

Åsa sa...

Inte sett något om denna tidigare, verkar dystert. Tack för smakbiten!

Hanneles bokparadis sa...

AstridTerese, jo, bokhögarna blir lätt höga, ska bli roligt att höra vad dy tycker.

Åsa, boken är inte dyster.

Lottens Bokblogg sa...

Tack för smakbitarna. Sällan jag läser isländskt.

Hanneles bokparadis sa...

Lotten, läste en bra deckare nyligen.

Bokdamen sa...

Kollade lite på boken när den kom och funderade på att läsa, men det blev inte så. Känt mig lite tveksam till om det är en bok för mig. Tack för smakbiten!

Kleppanrova.com sa...

Denne likte jeg veldig godt!
selv om noen samenligner den med "En mann ved navn Ove" synes ikke jeg det, denne er mye bedre

Hanneles bokparadis sa...

Bokdamen, jag ville gärna läsa något isländskt och denna hade fått fina priser.

Ingun, Ove har jag sett som film, inte läst boken. Denna tyckte jag om.

Paula sa...

Jag går väl inte direkt igång då jag hör vad boken handlar om. Isländska författare har jag däremot gillat, de få jag läst. Angående kinesen så valde jag smakbit av den del av boken som jag begrep, den "elake" mannen som varit mobbad som barn. Men jag förstod inte mycket om huvudingrediensen, musikanläggningarna då jag inte är insatt eller intresserad av teknik. Nästan klar med boken nu och det blir nog inte bättre än en tvåa av mig.

Hanneles bokparadis sa...

Paula, Osynlighetsmanteln av Ge Fei är intressant, även denna.

Villa Frejas bokblogg sa...

Den här kände jag inte till. Tack för smakbiten.

Hanneles bokparadis sa...

Freja, irländsk litteratur kanske inte är storsäljare i Sverige.

Robert W sa...

Att vara vuxen och få höra av sin mamma hur man ska tvätta händerna låter inte alltför muntert.

Hanneles bokparadis sa...

Robert W, gamla mammor kanske stannat kvar i gamla tider...

Boklysten sa...

Låter inte som en bok för mig. Tack för smakbiten!